Anpassad sökning

söndag, januari 21, 2018

2016 Empire Estate Dry Riesling


Nora Ephrons favoritrecept, publicerat i amerikanska Vogue augusti 2009, har blivit en återkommande pastarätt hos oss som uppskattas av alla. Receptet hade inget namn i tidningen och döptes av mig till "krämig purjopasta". Kanske inte det mest inspirerande namnet men snabbt hoprört och gott blir det!

Denna gång gjorde vi pastan med regnbågsrom och strödde över lite rostad, flagad mandel. I glasen hade vi Riesling från Finger Lakes i New York State och Empire Estate

Det var inte första gången jag provar Riesling från Finger Lakes men jag har inte tidigare sett något vin därifrån i Sb:s butiker. Att det nu dyker upp är kul men även om mina förväntningar var ganska låga, blev jag besviken.  Kanske kan vinet vinna på ett år eller två i källaren?

Doften är det inget fel på. Här finns petroleum, clementin, tropisk frukt och mineral. Smaken är ganska söt med honung och zest från apelsin och lime. Allt är i hyfsad balans med den ganska runda syran men det känns som om det saknas något. 2016 Empire Estate Dry Riesling, som kostar 209 kr, köper man mest för att man är nyfiken på Finger Lakes. 

Krämig purjopasta med regnbågsrom. och rostade mandelflagor.

Inga kommentarer: