Anpassad sökning

måndag, juli 10, 2017

2014 Michael David Winery 7 Deadly Zins


Årgång 2014 av 7 Deadly Zins från Michael David Winery i Lodi – the Zinfandel capital of the world, är precis som tidigare ett ganska enkelt och, med sin höga sötma, ett nästintill vulgärt vin.  Jag blir ändå smått imponerad att den höga alkoholhalten (15%) är helt integrerad i smaken (att få bort den alkoholstickiga doften tar ett litet tag..). 

Vinet dricker jag till stekta "chunks" av Oumpf – det vegetariska alternativ till kött som jag tycker fungerar allra bäst. Vid sidan av har jag också creamed corn och bbq-bönor. 7 Deadly... doftar björnbär, körsbär, och sylt. Som jag nämnde ovan är det initialt ganska alkoholstickigt.   

Fatlagringen har lämnat tydliga spår i både doft och smak. Vinet har legat 12 månader på amerikanska fat. Jag gissar att de flesta var ganska nya. I smaken dominerar björnbär. Här finns också hallon, katrinplommon och svartpeppar. Sötman är påtaglig.

Jag brukar rekommendera att denna typ av vin ska kombineras med chiliheta rätter. Det gjorde jag inte i dag utan istället fick de söta bbq-bönorna balansera upp vinet. Det fungerade men som vanligt undrar jag varför jag fortsätter att ge 7 Deadly Zins nya chanser. Något speciellt bra vin är det nämligen inte. Förmodligen är det för att jag ändå gillar Michael Davids galna stil med mer av allt.  

7 Deadly Zins finns i stort sett i alla Sb:s butiker. En flaska kostar 149 kr.

Hårdstekta bitar av Oumpf! tillsammans med creamed corn och bbq-bönor.

Inga kommentarer: