Anpassad sökning

tisdag, juli 25, 2017

2014 Alpha Box & Dice Kit & Kaboodle

2014 Alpha Box & Dice Kit & Kaboodle

Egentligen blev jag inte speciellt upphetsad när jag läste att druvblandningen i 2014 Kit and Kabodle från Alpha Box and Dice, som släpptes på Sb i april, bestod av 55% Montepulciano, 24% Cabernet Sauvignon och 21% Barbera. Det lät helt enkelt inte speciellt roligt. Oj, så fel jag hade! Tur att jag har kamrater som gör mig uppmärksam på att jag håller på att missa ett riktigt bra vin med schysst prislapp (156 kr).

Uttrycket kit and kaboodle verkar ursprungligen komma från USA. Det har ungefär samma betydelse som svenskans "rubb och stubb". Det vill säga det som är lastat på etikettens åsnedragna vagn.

Numera verkar Alpha Box & Dice gjort om Kit Kaboodle till ett årgångslöst vin på druvorna Aglianico, Shiraz, Cabernet Sauvignon, Mataro och Nebbiolo. Det är lite synd. Det hade varit bättre att hitta på ett helt nytt namn till detta vin och fortsätta göra Kit & Kaboodle efter förebild från årgång 2014. Det är nämligen ett enkelt och välsmakande vin som är lätt att tycka om.

Vi drack saftiga Kit & Kaboodle till biff Stroganoff med pressad potatis och även om det är svårslaget med en hyfsat fatad Chardonnay till denna rätt, gjorde det australiensiska vinet ett utmärkt jobb. Doften är ganska kryddig med mörka körsbär, svarta vinbär och blyertspenna. Både vinbär och körbär återkommer i smaken som är ganska söt. Vinet bjuder också på en del tanniner. 

Biff Stroganoff med pressad potatis.

Inga kommentarer: