Anpassad sökning

söndag, juni 18, 2017

2011 Shafer Relentless

2011 Shafer Relentless

Relentless från Shafer på 6154 Silverado Trail i Napa Valey har fått sitt namn efter vinmakare Elias Fernandez obevekliga strävan efter det perfekta vinet. Relentless gjordes första gången 1999 och druvorna har växt i Shafers La Mesa vineyard som brukats ekologiskt i över 20 år. 

Relentless är en blandning av Syrah och Petite Sirah. 2011 var andelen Petite Sirah 9%. I 2013 som är aktuell årgång på Sb, finns 97% Syrah och 3% Petite Sirah.


Relentless är en av mina personliga favoriter men den stora prisökningen har gjort att jag inte handlat vinet varje år. Varken årgång 2012 eller 2013 finns i min vinkällare. När vi nu drack 2011 blev jag ändå sugen på att slänga upp de 799 kr som aktuell årgång kostar på Sb. Det finns fortfarande några få flaskor kvar i vinkällarbutikerna i Malmö och Göteborg.

Vinet är stort, maffigt och fullproppat med smak och dofter. Här finns mörk frukt som björnbär och plommon, körsbär i likör, örter, gräs, köttbuljong och rökiga fat. Eftersmaken är lång och tanninerna tuggiga.


Vi dricker 2011 Relentless till en BBQ-middag med ribs från ett skånskt vildsvin.  Dessutom är hela matbordet i Gustavsberg, fullt av smarriga tillbehör. Jag blev så till mig att jag glömde fotografera det mesta. Stort tack till Michele, Mikaela, Camilla och Jacob som alla bidrog med sin kokkonst! 

Inga kommentarer: