Anpassad sökning

söndag, oktober 30, 2016

2014 First Drop Shiraz Mother's Milk


Den enda årgång Mothers Milk jag tidigare provat var 2010 och jag blev inte särskilt imponerad den gången. När 2014, som släpptes på Sb den 7 oktober och fortfarande finns i flera butiker runtom i landet, fick väldigt goda omdömen från flera håll, tyckte jag att det blivit dags för ett nytt smakprov.

First Drop Wines i Barossa Valley arbetar uteslutande med inköpta druvor från Barossa, Adelaide Hills och McLaren Vale. Firman gör en hel drös med viner på olika druvor, varav en del kanske inte är de första man tänker på när det gäller Australien. Vad sägs till exempel om Arneis, Barbera, Tempranillo eller Touriga Nacional?

Mothers Milk är ett ganska enkelt vin med druvor från tre vingårdar i Barossa. En i norra delen, en i östra och en i den västra. På Sb kostar 2014 Mothers Milk 159 kr. 

Tyvärr imponerar inte vinet på mig den här gången heller. Doften är trevlig med solmogna körsbär, blåbär, plommon och eukalyptus. Smaken är tät med svarta vinbär, plommon och körsbär. Här finns en trevlig uppfriskande syra men tyvärr också en tydlig ton av grön paprika. Det gör att Mothers Milk 2014 inte funkar alls för mig.


Pizza

Inga kommentarer: