Anpassad sökning

söndag, september 04, 2016

2015 Assyrtiko by Gaia Wild Ferment

2015 Gaia Assyrtiko Wild Ferment

Jag tror inte att jag tidigare druckit vin från Santorini men när Den långe Jugoslaven pekar med hela handen, då vet man att det handlar om bra grejer. Både Jen och jag tyckte mycket om Gaia Assyrtiko som vi drack till en ugnsgrillad kyckling med citron- och persiljesås. Detta var ett tag sedan men det finns fortfarande en del flaskor kvar i SB:s butiker. Priset ligger på 176 kr så det finns all anledning att skynda sig innan allt tar slut.

Jag är alltså tveksam till om jag tidigare provat något vin från Santorini men en gång i forntiden, på 1980-talet, besökte jag ön. Det var under en tåg- och båtluff som vi under några dagar hyrde ett par rum i källaren under en mycket, mycket liten restaurang mitt uppe på den utomordentligt vackra ön. Ett kort stopp på vår väg mot Istanbul. Åh, ungdom...

Druvan Assyrtiko har sitt ursprung på Santorini och används i allt från helt torra och supersöta viner och även Restina, men då ofta tillsammans med Savatiano. 

Precis där ligger den vackra ön Santorini. Klicka för större karta.
Gaia, som startades så sent som 1994, har vinerier utanför Nemea på halvön Peloponnesos och på Santorini. Firman producerar 350 000 flaskor vin varje år.

Assyrtiko by Gaia Wild Ferment är ett torrt vin med frisk syra som doftar grapefrukt, gula och vita blommor, krusbär och honung. I den ganska blommiga smaken hittar vi äpple, ananas och fläder, tillsammans med champinjoner och fat.  Ett mycket trevligt vin som fungerade perfekt till vår kyckling.

Kyckling med citron- och persiljesås, stekt färskpotatis och sallad.

Inga kommentarer: