Anpassad sökning

söndag, maj 29, 2016

2013 Kunde Estate Landin Pas Petite

2013 Kunde Estate Landin Pas Petite

Ett fat och sammanlagt 300 flaskor blev resultatet när vinskribenten Erica Landin, i samarbete med Kunde Family Winery, fick chansen att göra sitt eget vin. 

En del flaskor släpptes till Sb:s beställningssortiment i september förra året och priset låg på 179 kr. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag bara beställde en flaska och önskar jag slagit till på några fler. Både Jen och jag föll pladask för Pas Petite trots att vinet egentligen är väl ungt och säkert hade blivit ännu bättre med något år i källaren. 

Kunde Family Winery ligger i Kenwood, någon timmers bilresa norrut från San Francisco och 15 km utanför Santa Rosa. Firman drivs fortfarande av familjen Kunde och är certifierat "Sustainable" av CSWA. I Sb:s beställningssortiment finns i dag två viner från Kunde. Importeras till Sverige av Terrific Wines.

Druvorna till Pas Petite består av 85% Petite Sirah och 15% Zinfandel. Endast naturlig jäst och inga tillsatser har använts. Vinet har legat 9 månader på begagnat franskt ekfat.

Doften är tung av björnbär, mörka körsbär och patchouli. Här finns en toner av mint, mörk choklad och svagt av fat.  I den fruktiga smaken hittar vi björnbär, vinbär och nypon tillsammans med några hallon och jordgubbar. Läckert! Här finns också choklad och lite lakrits.

I WoW-news har Erica Landin själv skrivit om sitt vin och hur det blev till.

Pas Petite fungerar alldeles utmärkt när vi bjuder några vänner på dovhjortsstek med potatispuré, gräddsås och de vanliga tillbehören. Jag hoppas Erica Landin får fler chanser att göra vin i Kalifornien. Kunnande och talang finns så det räcker!

 Joakim och Punkar'n har också provat och skrivit om Pas Petite.


Inga kommentarer: