Anpassad sökning

söndag, mars 06, 2016

2010 Ojai Syrah White Hawk Vineyard

2010 Ojai Syrah White Hawk Vineyard


Om jag skulle vara tvungen att välja en vintyp att dricka resten av livet skulle jag inte behöva tänka efter det minsta. I min bok finns det inget som ens kommer i närheten av ung Syrah.  

480 flaskor Syrah White Hawk Vineyard 2010 från The Ojai Vineyard släpptes på Sb 1 april 2014. Många anser att det är alldeles för tidigt att dricka vinet redan men jag håller inte med. Med någorlunda lång luftning är 2010:an fantastisk nu. De 480 flaskorna är så klart sedan länge slut på Sb men i slutet av förra året släpptes White Hawk 2012. Några få flaskor finns kvar och de kostar 399 kr.  

Den 30 ha stora (lilla!) White Hawk Vineyard ligger ungefär 250 m ö h i en sandig södersluttning i Cat Canyon, Los Alamos Hills, Santa Barbara County. Stora delar av av White Hawk Vineyard är planterad med Syrah men en del Chardonnay växer också i vingården. Ojais Adam Tolmach har beskrivit klimatet i området som "neither a hot or cold". Morgonen är ofta grå men framåt dagen blåser dimman bort och ger solen fritt spelrum.


Klicka för karta

2010 Ojai Syrah White Hawk Vineyard har en mullig doft med björnbär, blåbär och moreller. Här finns en del fat, vanilj och lakrits tillsammans med kryddor och en svagt rökig ton.

Vinet har bra syra och en del tanniner. Vi hittar choklad, vanilj och en aning fat. Frukten är mörk med björnbär, körsbär och svarta vinbär. Perfekt balans och mycket, mycket bra!


Stekt kalvlever med potatis, haricots verts, stekt syltlök och kapris. Till det
serverade vi en rödvinssås.

1 kommentar:

Anonym sa...

Shit, vad hungrig jag är nu. Det här var inte bra för mig att läsa såhär en fredagmorgon på jobbet med 4 timmar kvar till lunch...

Förresten, du som gillar fina grejer och märkesprylar precis som jag.
Jag har gått med i en undersökningssite där varje undersökning ger poäng att handla märkesvaror för. Allt från Le Creuset till Eva Solo kan man plocka ut för poängen. Det är helt gratis och man kan få ihop till så jäkla mycket fint. Hittade länken här där det finns mer att läsa om det. Rekommenderar starkt! http://goo.gl/BepLJk