Anpassad sökning

söndag, februari 28, 2016

2012 Charles Smith Chardonnay Eve


Etiketterna till vinerna från Charles Smith är skapade av Rikke Korff. Eve är den jag tycker hon lyckats allra bäst med. Kan det finnas annat än ett fantastiskt vin i en flaska med en så snygg etikett? 

Ja, eventuellt... 

Jag har en något kluvet förhållande till Eve. Jag har druckit vinet flera gånger men egentligen bara varit nöjd när jag i slutet av 2013 provade årgång 2012. Det är alltså samma vin som fortfarande finns på Sb. Den 4 mars ändras årgången till 2014. Eve flyttas då från beställningssortimentet till det tillfälliga sortimentet på Sb och priset sänks till 109 kr. 



Jag har under senvinter provat Eve vid två tillfällen men vinet har inte övertygat. Antingen är det en annan, sämre batch än den jag drack i december 2013, eller har vinet inte klarat att bli äldre.

Eve är gjort på druvor från  tre vingårdar i Ancient Lakes AVA och en i Rattlesnake Hills AVA*. Vinet har doft av Nashipäron, tropisk frukt, melon och päron. Vi hittar också honung och vanilj. Smaken är blommig med gul frukt, päron och galiamelon. Här finns också aningen Granny Smith-äpple och Ahlgrens bilar. Det som stör mig är en viss bitterhet och något jag i brist på bättre förklaring väljer att kalla obalans.

Trots mina invändningar kommer jag utan tvekan att köpa Eve årgång 2014 när den släpps 4 mars.

Vi har som jag tidigare nämnde, druckit Eve vid ett par tillfällen under början av året. Denna gång till pappardelle med en krämig sås på champinjoner, citron, dragon, cashew och ruccola. Den blev faktiskt över förväntan smarrig.

Pappardelle med champinjon, cashew, citron, dragon och ruccola.
*AVA står för American Viticultural Area, ett druvodlingsområde i USA med speciella geografiska särdrag. I Washington State finns det tretton AVA:s. I Kalifornien över 100. Gränserna för en AVA bestäms av Alcohol and Tobacco Tax and Trade Bureau. American Winery Guide har tagit fram en trevlig karta över AVA:s.

Inga kommentarer: