Anpassad sökning

måndag, januari 04, 2016

2014 Castoro Cellars Grenache Reserve Whale Rock Vineyard



Anteckningarna om detta vin är precis som den förra posten från december. Eftersom jag i det inlägget missade att önska alla läsare ett gott nytt 2016 gör jag det nu! Jag hoppas på överseende och att ni vill fortsätta följa bloggen under det nya året. Jag kan inte utlova några stora förändringar utan kommer nog mest att puttra på som vanligt. Några spännande resor som jag kan rapportera om är inte inplanerade men jag kan utlova en hel del roliga viner, som vanligt främst från Kalifornien. Några recept ska jag säkert också kunna åstadkomma.

Planerade projekt som har anknytning till mat är att jag tänker fortsätta mina experiment med att fermentera chili och de första försöken har redan satt igång tankar på andra heta chili-såser som inte nödvändigtvis behöver jäsas. Jag har också bestämt mig  för att försöka baka riktigt god skånsk kavring. Vi får se om något av detta så småningom hamnar på bloggen. En annan sak jag vill göra oftare under 2016 är att besöka spännande restauranger, både i Stockholm och ute i landet. 

Tillbaka till vinet som med undantag av nyårsafton, var det sista vi smakade 2015. Grenache Reserve Whale Rock Vineyard från Castoro Cellars är ett ekologiskt vin som är riktigt trevligt. Vingården, som är Castoros egen, har fått sitt namn efter de många valfossil som hittats där. Whale Rock är lite över 50 ha stor och i vingården odlas Zinfandel, Tempranillo, Cabernet Sauvignon, Charbono, Chardonnay, Syrah, Pinot Noir, Pinot Gris, Carignane och Grenache. Hela vingården är ekologiskt certifierad av CCOF

Castoro Cellars startades på 1980-talet av Niels och Bimmer Udsen. Firman har specialicerat sig på billiga viner men har också gjort sig ett namn genom den 18-håls discgolf-bana som finns på ägorna. Sympatiskt!


Vi dricker Castoro Grenache till en pastarätt med kyckling och Flower Sprouts. Det är första men knappast sista gången vi äter denna nya goda kål som odlats fram av brittiska Tozer Seeds. Flower Sprouts som är en kosning mellan brysselkål och grönkål har inte något svenskt namn. De har lite mindre kålsmak än brysselkål och är väldigt vackra att titta på.

Flower Sprouts
2014 Castoro Cellars Grenache Reserve Whale Rock Vineyard har doft som påminner om en regnig sommardag på landet. Här finns gott om bär, både röda hallon och mörka björnbär, tillsammans med choklad, peppar och fat. Smaken är också fruktig med hallon och jordgubbar. Faten återkommer liksom peppar. Av de 14,5% alkohol märker vi inte ett spår. Snyggt jobbat! 

Vinet finns i skrivande stund i 90 av Sb:s butiker. Priset ligger på 119 kronor.

Linguine med kyckling och Flower Sprouts.

Inga kommentarer: