Anpassad sökning

söndag, november 22, 2015

2013 Copain Chardonnay Tous Ensemble


Copain Wines som startades av Wells Guthrie 1999, är en del av den vinmakarkultur som brukar kallas ”det nya Kalifornien”. Jag måste erkänna att jag inte fallit pladask för flera av de viner jag provat som kommer från producenter som också är en del av denna rörelse. 

Vi kombinerar vinet med hemmafriterad fish and chips med mushy peas (och några vinägerstänk). Det fungerar mycket bra.

2013 Copain Chardonnay Tous Ensemble har doft av rött äpple, stenfrukt och söt citrus. Här finns också champinjon, mineral och rostat bröd. Smaken är ren och elegant med massor av  äpple. Vi hittar Granny Smith, äpplejuice och torkade äppelringar. Även här finns citrus, stenfrukt och mineral. Syran är hög och frisk. Spåren av fat är tydligare än jag väntat mig från ett vin som representerar ”det nya Kalifornien”. Det här är gott och med tanke på att en flaska kostar 189 på Sb, är det ett fynd!

Fish and chips med mushy peas.

Inga kommentarer: