Anpassad sökning

söndag, januari 04, 2015

2012 Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills


 2012 Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills

Lompoc Wine Co som startades 2012 har ingen hemsida. Sashi Moorman och Rajat Parr tycks tro att deras senaste projekt ska hitta kunder ändå. Självklart har de rätt i det. Duons etiketter Sandhi Wines och Domaine de la Côte har de båda gjort braksuccé och alla vinintresserade är så klart nyfikna på om de båda ska lyckas med att göra vin på Pinot Noir från Santa Rita Hills AVA, som inte kostar skjortan?

Först korta presentationer: 

Rajat Parr är sommelier på Mina Group som driver ett tjugotal lyxiga restauranger runtom i USA. Han har (tillsammans med Jordan MacKay) skrivit boken Secrets of the Sommeliers

Sashi Moorman är före detta kock och numera är vinmakare på Stolpman Vineyards. Han driver också Piedrasassi som förutom att göra vin, även är ett bageri.



Avsaknad av hemsida det svårt att hitta tillförlitlig information om 2012 Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills. Jag har förlitat mig främst på information från KL-wines och Michael Skurik Wines men de ger i vissa fall motstridig information. Har vinet legat på neutrala ekfat eller var några nya? Har några hela klasar varit med och jäst?  Stämmer informationen om vingårdarna? Jag vet inte och lägger därför in en rejäl brasklapp angående informationen nedan. 

Druvorna till Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills kommer från vingårdarna Rita's Crown, Bentrock och välkända Sanford & Benedict. Sammanlagt gjorde Parr och Moorman 645 lådor av vinet. Det importeras till Sverige av Vinopia och finns i beställningssortimentet för 290 kr.

Vi dricker 2012 Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills till en vintrig rätt på bland annat butternutpumpa, champinjoner, grönkål och pinjenötter. Denna serverades med ugnsgrillade kycklingben med smak av senap och lönnsirap. Smaskens blev det men tyvärr glömde vi fotografera och därför återkommer vi med recept nästa gång den lagas.


2012 Lompoc Wine Co. Pinot Noir Sta. Rita Hills är ett vin vi tycker väldigt mycket om! Det har en maffig, mycket bärig doft med mörka körsbär och hallon. I den kryddiga smaken finns hallon, salmiak och bra syra. Strålande bra, även om det inte är något världsklassvin. Parr/Moorman har lyckats igen. Det här vill jag dricka mer av! 

3 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Jag gillade vinet skarpt när jag provade häromveckan men var rätt säker på att det var syrah i glaset

Anonym sa...

Inom ramen för Auzone provade vi både Lompoc och Domaine de la Côte nyligen: https://auzine.wordpress.com/2014/12/05/1394-kalifornisk-pinot/. Jag gillade Lompoc bättre, p g a den högre "pinosityn". Dock på tok för ungt nu.
/OW

johan p sa...

Ingvar,

Jag fick en känsla av att jag lika gärna kunde sagt Syrah som Pinot om jag provat vinet blint.


OW,

Jag upplevde inte vinet som galet ungt.

/Johan P