Anpassad sökning

lördag, januari 10, 2015

2012 Ledge Garnacha Los Topos

2012 Ledge Garnacha Los Topos

Under hösten tillbringade jag ett antal tunnelbaneresor tillsammans med Martin Gelins och Emil Arvidsons mycket intressanta och välskrivna bok Den nya amerikanska maten: En resa genom världens roligaste matkultur. I boken nämns rätten Cauliflower t-bone som gjort succé på Superba Snackbar i Los Angeles och jag tänkte direkt att det här måste jag försöka mig på. Boken innehåller inte några recept och jag föreställde mig ett stort antal försök hemma i köket innan blomkålsbiffarna skulle kunna föreställa något...

Gelins och Arvidsons bok rekommenderas
varmt till alla matintresserade.
Nu visade det sig dock att det räckte med en enkel sökning för att få fram recept på kock Jason Neronis berömda rätt och slutresultatet blev ännu bättre och godare än vad jag kunnat föreställa mig. Ett ganska fantastiskt sätt att handskas med ett vanligt blomkålshuvud!

Blomkålen som skurits i skivor, sjuds först i en "buljong"
med bland annat vin och steks sedan i olja.
Blomkålsbiffarna serverade vi med chimichurri och en sallad på spenat, päron och rostade pekannötter. Supersmarrigt! Att dricka till kändes Grenache som rätt val och vi plockade fram en flaska Los Topos Garnacha från Ledge Vineyards i Paso Robles.

Vinet importeras av Divine och fanns under hösten i beställningssortimentet på Sb men har tagit slut. Sammanlagt producerade Ledge 116 lådor Garnacha Los Topos 2012 och priset i Sverige var 299 kr.

Los Topos Garnacha har en trevlig doft med körsbär och cassis tillsammans med viol, choklad och vanilj från fatlagringen. Vinet har legat 18 månader på en blandning av nya och begagnade franska fat. I munnen upplevs vinet som koncentrerat och tätt. Det innehåller ganska rejält med torra tanniner. Smaken är fruktig och bärig med körsbär, plommon och blåbär. Här finns också gott om choklad och vanilj.

Vi gillade Grenache Los Topos 2012 men just nu imponerar det inte överdrivet mycket. Kanske behöver det några år i källaren innan det visar sig från sin bästa sida.

Cauliflower T-Bone Steak med chimichurry och en sallad på spenat,
rödlök, päron och pekannötter.

Inga kommentarer: