Anpassad sökning

onsdag, juli 23, 2014

2011 Kunde Estate Zinfandel Reserve Century Vines


Kunde Family Estate i Sonoma är en ny bekantskap för mig och det första intrycket är mycket gott. Detta vin som importeras av Terrific Wines är en klassiskt saftig Zinfandel med solmogen frukt, kryddor och rejält med fat. Precis som jag vill ha dem!

Kunde Family Estate består av flera vingårdar och är sammanlagt nästan 750 hektar stor. Kunde odlar flera sorters druvor, både röda och vita och är "Certified Sustainable" för både druvodlingar och vinmakande. Kundes alla viner tillverkas av firmans egna druvor.


Det finns fortfarande möjlighet att handla 2011 Kunde Estate Zinfandel Reserve Century Vines på Sb. Det finns i skrivande stund ett femtiotal flaskor kvar. Vinet började säljas den 2 juni och kostar 299 kr. Om man gillar stilen är det ett bra pris men man måste ha en viss fäbless för aningen syltigt vin med massor av solmogen frukt, ganska hög restsötma och en hel del fat.

Vinet är ganska rättframt och inte jättekomplext i varken doft eller smak. Här finns mörka körsbär och dito plommon, björnbär, svartpeppar och fat. Alkoholen som enligt Sb ligger på 15% och enligt flaskans etikett på 14,5% är helt integrerad. En del tannintorrhet dyker också upp mitt i allt det mjuka.

Någon frågade mig om en jämförelse med 2011 Ravenswood Big River Zinfandel som släpptes samtidigt och som kostar ungefär lika mycket som Kunde. Jag har varken det doft- eller smakminne som krävs för att avgöra vilken jag tycker bäst om. För att klara av det hade jag behövt testa vinerna mot varandra. Mitt råd är att köpa båda!

Vi dricker Kunde till grillad kalventrecôte och majs, potatis som ugnsstekt med salviaolja, trädgårdens haricots verts och en söt BBQ-sås med smak av kaffe. Mmm...


BBQ-sås med espresso

1,5 gul lök, hackad
2 msk smör
1 jalapeno, hackad
2 dl ketchup
2 dl espresso
1/2 dl vitvinsvinäger
3 msk sirap
2 tsk paprikapulver
1 tsk Wortershiresås
salt
svartpeppar
(strösocker)

Mjuka upp löken och jalapeno i smör på medelvärme. Tillsätt övriga ingredienser och sjud i ca 15 minuter. Mixa såsen slät. Smaka av med salt, peppar och eventuellt strösocker.

Receptet kommer ursprungligen från Food & Wine men är ändrat en del.


Kalventrecôte, salviapotatis och BBQ-sås med smak av kaffe.

Inga kommentarer: