Anpassad sökning

fredag, juni 06, 2014

2011 Rodney Strong Cabernet Sauvignon Estate Vineyards Alexander Valley


Det förra inlägget handlade till stora delar om hamburgerbröd. Det ska inte detta göra men jag vill ändå börja med att nämna att vi några dagar efter bulltestet provade ett nytt bröd som vi köpt på Ica. Vi åt det med pulled pork och inte till hamburgare men jag vill ändå hävda att Texas Long Horn Burger Bread är ett bättre hamburgerbröd än Brooklyn Burger Buns och Icas brioche hamburgerbröd. Jag tyckte till och med att Texas Long Horn var bättre än Friscobröden som tidigare varit min favorit bland de bröd som säljs i vanliga livsmedelsbutiker. Men jag tänker ändå fortsätta att handla ännu bättre hamburgerbröd på Magnus Johansson Bageri & Konditori eller baka egna Potato Rolls.

Jag tror att jag kan lova att det kommer att dröja ett tag innan det blir mer om bröd på bloggen. Men håll med om att det är en extremt viktig del i en bra hamburgare!

Över till vinet istället. Vi har testat viner från Rodney Strong Vineyards vid några tillfällen tidigare och det vi tyckt bäst om än så länge har varit firmans enkla 2011 Chardonnay Sonoma County medan vi inte blev helt övertygade av 2010 Estate Vineyards Zinfandel Knotty Vines och tyckte 2011 Chardonnay Chalk Hill var direkt dålig. För den som är intresserad finns en kort redovisning av historien bakom Rodney Strong Vineyards i inlägget om Zinfandelvinet.

2011 Rodney Strong Cabernet Sauvignon Estate Vineyards Alexander Valley är inte någon stor komplex cab och den lider av att alkoholhalten på 14,5% inte är speciellt väl integrerad. Det har både i doft och smak tydliga spår av de 17 månader som vinet legat i "predominantly french oak barrels". Restsötman upplever vi som mycket hög. Doften innehåller vinbär men är i övrigt ganska ofruktig. Det handlar istället framförallt om trä och piptobak. I smaken däremot finns det ett överföd av bär, både röda och riktigt mörka. Dessutom en del sköna tanniner.

Inte stort men vi gillar det ändå. Definitivt en utmanare som säsongens grillvin!   

Pulled pork sandwich med bbq-sås, coleslaw, syltad rödlök och koriander.

Inga kommentarer: