Anpassad sökning

lördag, maj 17, 2014

Mole Poblano och vin?


I höstas publicerade Dallas News en test om vilket som var det bästa vinet att dricka till Chicken Mole Poblano. Panelen testade 25 viner och kom fram till åtta som funkade bra till den mexikanska nationalrätten. Dallas-tidningens vinnare kom båda från Texas (surprise!) och varken det bästa vita eller röda går att få tag på via Sb och vad jag vet inte heller på något annat hyfsat enkelt sätt.

Eftersom jag är svag för: A: vin och B: Mole Poblano, bestämde jag mig för att laga en sats med sås och prova till viner som är gjorda på samma druvor som vinnarvinerna i Dallas. Det vita vinet som föll Texasjuryn bäst på läppen var 2012 McPherson Cellars Roussanne och det röda 2012 Becker Vineyards Texas High Plains Tempranillo Reserve. Självklart är jag medveten om att det förmodligen skiljer väldigt mycket mellan de viner jag handlat på Sb och de från Texas som blev "bäst i test" men bestämmer mig för att fullständigt strunta i detta.

De två viner jag valde att ställa mot varandra blev Bellingham The Bernard Series Whole Bunch Roussanne från Western Cape i Sydafrika som kostar 149 kr på Sb och spanska Emilio Moro från Ribera del Duero för 184 kr.

Tempranillo VS Rousanne
Dallas News tycker det är slöseri med tid att laga egen mole och rekommenderar färdig molepasta men inte vilken konserv som helst utan den man köper i på La Michoacana Meat Market. Eftersom kedjan endast har butiker i Texas och Oklahoma satsar jag i alla fall på att röra ihop min egen sås. Tyvärr har jag inte alla de sorters chili som behövs och har inte tid att leta på fler ställen än i de lokala livsmedelsbutikerna i Sjöstaden och på Extreme Food på Östgötagatan. Inte heller där hittar jag det jag vill ha men får tag på alternativa chilisorter och dessutom mexikansk choklad.Vid mina tidigare försök att koka Mole Poblano har jag fått nöja mig med Valrhona...

Choklad från Mexiko.
Den mexikanska chokladen är ofta kryddad. I den jag använder finns det kanel som är den vanligaste kryddan men chokladen kan också innehålla muskot eller kryddpeppar. Jag har självklart provat men rekommenderar ingen att äta chokladen som ett snack. Smaken är det inget fel på men den gryniga konsistensen som kommer av att den görs med oupplöst strösocker, är inte speciellt behaglig. Jag tänker dock prova att göra kryddig Mexican Hot Chocolate med den.

Mole Poblano med kycklinglårfile, mexican rice, guacamole och majskolv.
Över till vinerna. Först ut blev Emilio Moro som doftar körsbär, plommon, choklad och fat. Dessutom finns initialt en obehaglig kemisk doft som sticker i näsan. Denna luftas dock långsamt bort och dag två när jag dricker vinet till biffrullader är det helt borta. Smaken förändras också en hel del. Kartigheten som till en början stör mig ganska rejält försvinner och jag önskar att jag luftat vinet mycket längre en den snabba besök i karaff som jag gav det.


Jag gillar inte Emilio Moro alls när jag dricker det till Mole Poblano och det har inte en chans mot Bellingham. Det australiensiska vinet har en blommig, gulfruktig doft med päron, gula äpplen och vingummi. Smaken är örtkryddig med tropisk frukt och äpple. Syran är oroväckande låg men till maten fungerar det utmärkt. Bellingham The Bernard Series Whole Bunch Roussanne är solklar vinnare i mole-tävlingen!


Recept på Mole Poblano finns i listan till höger på sidan.

PS. Är det någon som läser detta och har provat vin från Texas eller känner till hur man får tag på Texasvin i Sverige, får du gärna dela med dig av dina erfarenheter. DS.

Inga kommentarer: