Anpassad sökning

lördag, maj 31, 2014

2012 Cline Cellars Cashmere


Cashmere från Cline Cellars är en blandning bestående av 35% Mourvedre, 24% Syrah, 23% Grenache och 18% Petite Sirah. Vinet har legat 6 månader på nya franska ekfat. Finns i beställningssortimentet men också i en hel del av Sb:s butiker runtom i landet.

Cashmere kostar 99 kr. För de pengarna får man ett mjukt, ganska syltigt vin med en del alkoholhetta och smak av plommon. Doften är förvånansvärt komplex med både röda och mörka bär, mjölkchoklad, örter och svartpeppar.

Cline Cashmere fungerar bra till våra hamburgare som denna gång ingår i en liten test.

När jag såg att Korvbrödsbagarn gjorde massiv reklamkampanj för sitt nya hamburgerbröd med det ytterst tveksamma och hipsteranpassade namnet Brooklyn burger buns, visste jag att jag måste prova. Att bröden inte kan konkurrera med varken hembakta Potato Rolls eller mina favoritbröd från Magnus Johansson Bageri & Konditori tog jag för givet. Men hur står de sig i jämförelse med Friscobröden, också från Korvbrödsbagarn och som hittills varit det bästa som Ica, Konsum och de andra livsmedelskedjorna haft att erbjuda?

Vid korv- och hamburgerbrödshyllan i min butik upptäckte jag att även Ica lanserat ett nytt hamburgerbröd. Ett bröd av briochetyp "bakat på smör och ägg". Självklart måste detta bröd också vara med i testet.

Utseendemässigt är Brooklyn-bullarna en besvikelse. De är ihopsjunkna och ser ut att vara gamla och tråkiga. Icas högre bröd är snyggare med sin blanka, jämna yta.

Köttpuckarna gör vi på grovmalen fet högrev och burgarna dressas med fulost (skivad smältost), bacon, isbergssallad, senap och chili sauce. Bröden får också en lätt strykning av mayo gjord på brynt smör. Båda bröden håller ihop bra men jag ställer mig mycket tveksam till om Brooklyn-bullarna skulle klara till exempel en rejäl klick bbq-sås.

Icas bröd har mycket bättre uppsugningsförmåga men å andra sidan är de alldeles för tjocka. Även om jag gör rejäla köttpuckar blir förhållandet mellan kött och bröd inte alls bra. När det gäller smaken på bröden avgår Ica med segern. Brooklyn bröden smakar nämligen ingenting alls.

Slutsats: Brooklynbröden är fula och smaklösa. Icas brioche är alldeles för tjocka. Båda får underkänt.
Högrevsburgare med ost och bacon. Bröden är  Brooklyn Burger Buns (t v)
och Icas hamburgerbröd Brioche (t h).

Inga kommentarer: