Anpassad sökning

torsdag, maj 29, 2014

2011 Buena Vista Pinot Noir Carneros


Noteringarna om denna pinot från Buena Vista Winery i Sonoma har blivit liggande ett tag. Kanske beroende på att jag blev ganska besviken när Jen och jag drack det. Egentligen inte för att vinet är dåligt, snarare för att jag läst flera hyllningar av vinet bland annat i svensk press. Detta kombinerat med att Dan Goldfield från Dutton-Goldfield är Pinot Noir-konsult åt Buena Vista gjorde att mina förväntningar var ganska uppskruvade. Jag väntade nog helt enkelt mig lite för mycket av en Pinot Noir från Kalifornien som på Sb kostar 175 kr. Jen som inte i förväg läst på och som skiter i vem Dan Goldfield är, tyckte betydligt bättre om vinet än vad jag gjorde.

2011 Buena Vista Pinot Noir Carneros saknar till stor del komplexitet men är i övrigt ett ganska habilt hantverk. I både doft och smak finns hallon, lakrits och lite för mycket hårdrostade, rökiga fat.

Jag låter nog mer negativ än vad vinet förtjänar och kanske är jag mest besviken på mig själv som så enkelt lät mig luras och hoppas på att jag skulle få dricka en magisk blandning av lågt pris och ett fantastiskt vin. Jag borde vid det här laget ha lärt mig att det inte finns men fortsätter ändå hoppas.


Renskav med Karl-Johansås, potatismos och svart vinbärsgelé.

Inga kommentarer: