Anpassad sökning

lördag, april 12, 2014

2011 K Vintners Syrah Motor City Kitty

2011 K Vintners Syrah Motor City Kitty

För några år sedan tillbringade vi en fantastisk semestervecka med vänner i den pyttelilla byn Monterongriffoli i Toscana. När nu ett par av reskamraterna skulle besöka Jen och mig och äta Ossobuco, mindes jag en toskansk variant av rätten som jag sett i en av mina kokböcker. Självklart var det denna vi skulle laga.

Den stora skillnaden mellan klassikern Ossobuco alla Milanese och den toscanska varianten Ossibuchi alla Toscana från boken Culinaria Italia är förutom namnet, att "alla Milanese"  lagas på vitt vin och "alla Toscana" på rött. Ossobuco betyder förresten ben med hål.

Till den toskanska rätten väljer vi att servera en ung Syrah från Chales Smiths K Vintners i Washington State. Vinet är numera slut på Sb, vilket är synd. Jag hade gärna lagt undan några flaskor ett par år. MCK som importeras av Handpicked är nämligen en mycket bra Syrah som inte kostar skjortan.  När jag beställde vinet som till en början hade så kallat dolt artikelnummer var priset 299 kr. Det hamnade senare i beställningssortimentet och innan det tog slut hade priset ökat med ett par kronor. Även om jag är svag för ung Syrah tror jag att MCK skulle tjäna på att vila ett par år.

Doften är maffig med röda bär, kött, lakrits och rejält med ek.  Druvorna kommer från Rattlesnake Hills AVA som ligger helt omslutet av den större Yakima Valley AVA som i sin tur är en del av Columbia Valley AVA.  2011 var ett ovanligt kall år i området och sammanlagt gjordes 700 lådor MCK.

Det finns en antydan till sötma i vinets smak som domineras av körsbär. Här finns också en del andra både röda och mörka bär tillsammans med mjölkchoklad och smörkola. Vinet har en del tanniner men en smekande, mjuk munkänsla. Härligt!

Ben med hål i.
Förra veckan besökte vi T/Bar på Hotel Diplomat här i Stockholm för en liten brunch. Fast speciellt liten blev den inte då portionerna var generöst tilltagna. Jag åt en utmärkt biffsallad gjord på flankstek och Jen var lika nöjd med sin fish 'n' chips. Strålande service dessutom och helt klart ett tips för den som vill ta en paus mitt på blanka eftermiddagen.

Steak Salad på T/Bar.

Ossibuchi alla Toscana

4 skivor kalvlägg
vetemjöl
20 g smör
3-4 msk olivolja
1 lök, hackad
4 stjälkar selleri, hackade
1 morot, hackad
1 glas rödvin
200 g passerade tomater
salt och peppar
kalvbuljong

Vänd kalvläggen i mjöl och stek dem i smör. Lägg åt sidan. Bryn grönsakerna tills de mjuknar. Tillsätt vin och passerade tomater. Lägg tillbaka köttet och fyll på med buljong till de täcks. Sjud i 1,5 timmar och smaka av med salt och peppar.

Originalreceptet är från boken Culinaria Italia : italienska specialiteter.  En del detaljer är ändrade i receptet som är publicerat här på bloggen.
Ossibuchi alla Toscana, här serverade på ett förmodligen
okonventionellt vis med haricotes verts.

Inga kommentarer: