Anpassad sökning

söndag, januari 12, 2014

2012 Heartland Dolcetto Lagrein


Våren 2011 var årgång 2008 av det har vinet från Heartland i Adelaide, vårt billiga favoritvin. Senare samma år lanserades årgång 2006 på Sb, vilket var ett rejält bottennapp som för länge sedan passerat zenit. Nu har 2012 kommit och priset ligger på 101 kr. Ska Heartland Dolcetto Lagrein bli vår vardagsfavorit igen?

En av de tre ägarna till Heartland Wines är giganten Ben Glaetzer med egen firma i Barossa Valley, något Heartland självklart inte är sena att dra nytta av.  


Druvblandningen i årgång 2012 av detta vin består enligt Heartland själva av 51% Dolcetto och 49% Lagrein. Den svenske importören hävdar 52/48 men den lilla skillnaden gör nog inte så mycket för smaken och någon procent hit eller dit är väl inget att bråka om...

Speciellt bra tycker varken Jen eller jag att 2012 Heartland Dolcetto Lagrein är. I den fruktiga doften hittar vi björnbär, vinbär och körsbär tillsammans med trä och skog. Så långt är allt gott och väl men här finns också en vass kemiskt doft som inte bådar gott.

Också smaken är väldigt fruktig. Sötman känns hög samtidigt som syran är påtaglig och vass. De 14,5% alkohol är inte speciellt väl integrerade. Vi lämnar en del av vinet till nästa dag men tyvärr händer inget positivt med den långa luftningen. Fruktigt, sött och surt blir vår sammanfattning och 2012 Heartland Dolcetto Lagrein gör ingenting för att stärka Ben Glaetzers varumärke. Någon ny billig favorit blir det inte. Den platsen upptas fortfarande av 2012 Quarisa Wines Caravan Durif.

150 g cheeseburgare med dubbel ost och bacon.

1 kommentar:

Unknown sa...

Smaken är väl delad, antar jag. Själv ej smakat bättre än Heartland Dolcetto-Lagrein 2012. Upptäckte vinet då årgången började utförsäljas på Systembolaget till lägre pris förra året. Då ej längre gick få tag på, kontaktade jag importören som hade de 4 sista buteljerna i Sverige. Jag var ej sen att boka. Nu har jag en enda flaska kvar, som jag kommer spara tills där växer spindelväv, vilket väl inte är så klokt, då bör konsumeras senast i år. För min smak, ett fantastiskt gott rödvin som uppfyller allt det jag söker. Antar att det är den ovanliga druvblandningen som går hem hos mig!