Anpassad sökning

lördag, oktober 12, 2013

2012 Quarisa Wines Caravan Durif


Jag kan inte sticka under stol med att mitt förhållande till Petite Sirah är något ansträngt. Jag har druckit riktigt goda viner på druvan och en liten del Petite Sirah i en zinfandelblend kan uträtta underverk. Men ofta har rena Petite Sirah-viner gjort mig besviken. Det blev jag inte på billiga Caravan Durif.

Petite Sirah är en korsning mellan Peloursin och Syrah och i hemlandet Frankrike kallas druvan Durif. Det franska namnet kommer från François Durif som var den som runt år 1880 upptäckte den nya druvan. I Kalifornien och Australien används oftast namnet Petite Sirah men John Quarisa i New South Wales har som en hyllning till François Durif valt att använda druvans franska namn. Jag hittar ingen information om vinet på Quarisa Wines hemsida. Sådant gör mig alltid suspekt.

Jag blev bjuden på Caravan Durif för ett par veckor sedan och gillade vinet men det är alltid en annan sak för mig att dricka det hemma och analysera doft och smak lite noggrannare. Vi dricker vinet till hjortragu och potatisgnocchi med sockerärtor och ricotta och det blir en fullträff.

Till den vinvänliga maten fungerar det enkla vinet bättre än vad det gör på egen hand. Trots att jag långtifrån har någon fullständig överblick över utbudet kommer jag att sätta Caravan Durif överst på min lista över de viner som kostar under hundralappen på Sb. Vinia importerar och priset ligger på 89 kr.

I den fruktiga doften hittar vi färska plommon, svarta vinbär, körsbär och björnbär men också syntetiska varianter av den sort man hittar i diverse fruktgodis. Dessutom tobak, örter och mörk choklad.Vinet har legat 10 månader på en blandning av amerikanska och franska ekfat och det har satt spår. Förutom fat återkommer vinbären i smaken men det är framför allt torkad och konserverad frukt det handlar om. Vinet är ganska mjukt men saknar inte tanniner.

Gnocchi, hjortragu, sockerärtor och ricotta.

Inga kommentarer: