Anpassad sökning

söndag, augusti 18, 2013

2010 Michael-David Vineyards Cabernet Franc Inkblot


Jag gillar Michael-David Vineyards från Lodi men oftast blir jag inte knockad av hur bra deras viner är. Det är kanske snarare inställningen jag är svag för. Familjeföretaget Michael-David där nu den sjätte generationen blivit delaktig i företaget, gör ungefär 5 000 000 flaskor vin per år. 80% av dessa utgörs av 7 Deadly Zins, en billig Zinfandel som det bland annat säljs en hel del av i Sverige. Eftersom ekonomin därmed är i hamn gör firman också en del vin där det knappast är några tunga ekonomiska överväganden som ligger bakom.

Inkblot-serien är just ett exempel på detta. I serien gör Michael-David tre viner: Tannat, Petit Verdot och Cabernet Franc. Den sistnämnda som vi har provat, gjordes det 2500 lådor av i årgång 2010. Druvorna kommer från en vingård på 3,6 ha i västra Lodi och rankorna är 25 år gamla. Förutom Cabernet Franc har också små mängder Cabernet Sauvignon och Petite Sirah blandats i. Inkblot-vinerna såldes tidigare endast till medlemmar i Michael-Davids vinklubb och i firmans "tasting-room" men från och med årgång 2009 gjordes vinerna tillgängliga för en större publik.


Inkblot Cabernet Franc är precis som namnet antyder ett mycket, mycket mörkt vin. Doften domineras av svarta vinbär, blåbär och jordgubbar men här finns också viol, rått kött och trä. Tyvärr luktar vinet också av de 15,2 procenten alkohol.

I munnen är vinet mycket mjukt. Smaken handlar till stor del om blåbärssoppa och rökelse med patchouli. I rättvisans namn ska jag tillägga att här också finns viol, hallon, vinbär och fat. Vinet har legat 17 månader på fransk ek. Tyvärr stör alkoholhalten en del.

En rolig upplevelse men Inkblot Cabernet Franc får knappast godkänt. 344 kr kostar spektaklet som finns i beställningssortimentet. Jag inledde med att säga att jag gillar Michael-David men att jag sällan blir knockad av deras viner. Inkblot har inte gjort någonting för att förändra detta. 


Vi drack Inkblot till pizza med grillad aubergine och prosciutto.

Inga kommentarer: