Anpassad sökning

lördag, maj 11, 2013

2011 Ravenswood Zinfandel Vintner's Blend


Det var länge sedan vi senast drack denna enkla zin från Ravenswood i Sonoma Valley. Faktum är att senaste årgången vi provade var 2007 och det var tre år sedan. Men nu är det dags igen för vinet jag hävdat är min favorit bland de billiga Zinfandels som finns i massor av Sb-butiker runt om i landet.  2011 Ravenswood Old Vine Zinfandel Vintners Blend kostar 99 kr.

Det första vi konstaterar är att Ravenswoods enklaste zin levererar vad vi behöver till våra kryddiga hamburgare men något stort vin är det så klart inte. Men Joel Petersons team har åstadkommit ett Zinfandel som inte blir en sötsliskig parodi som så många andra viner på zinfandeldruvan i de lägre prisklasserna. Det har man bland annat gjort genom att blanda 75% Zinfandel med 16% Petite Sirah, 6% Syrah och 3% "mixed blacks" och vi misstänker att druvorna skördats relativt tidigt. Vinet har fått ligga 10 månader på franska ekfat (35% nya). Alkoholhalten är i sammanhanget låga 13,5%.

I doften finns det både röda och mörka körsbär, björnbär och blåbär. Vinet har en jordig ton med blandade örter, bland annat mynta och vi hittar också lite gräddig kola.

I den något söta smaken återkommer björnbär, körsbär och mynta. Här finns också choklad och lite peppar. Vinet är mjukt men saknar inte helt tanniner.

Vi dricker 2011 Ravenswood Zinfandel Vintners Blend till dubbla cheeseburgare där vi gjorde köttpuckarna genom att blanda 50% malen högrev med 50% underbar chorizo från Korvhantverk Stockholm. Tillbehör blev bland annat karameliserad lök och en rökig bbq-sås.

Att påstå att Vinters Blend är den bästa av de billiga Zinfandels som finns på Sb vågar jag inte. Jag har helt enkelt inte tillräcklig koll. Däremot vet jag att jag tycker mycket bättre om den här än de viner från konkurrenterna som jag provat i aktuella årgångar. Jag kommer därför att fortstätta rekommendera Ravenswood Vintners Blend om någon frågar.


Hamburgare på hälften högrev och hälften chorizo.

Inga kommentarer: