Anpassad sökning

onsdag, maj 01, 2013

2011 Charles Smith Wines Syrah Boom Boom!


George Motz är en man med stora polisonger som älskar hamburgare. Mest omtalad är han kanske än så länge för boken Hamburger America men just nu sänds serien Burger Land på Travel Channel där George ska testa sig igenom USA i jakt på goda hamburgare. I första avsnittet får vi bland annat följa med till Marty's i Los Angeles som funnits sedan 1955 och som skapat The Combo. Burgare och korv i ett!

Eftersom jag känner mig extra hungrig och har både korv och fet högrev hemma bestämmer jag mig för att testa. Visserligen använder jag inte samma tillbehör och korven är inte "all beef" som i originalet utan lamm-merguez från Taylors & Jones men lite onödigt känns det att kombinera de två. helheten blir helt enkelt inte dubbelt så bra som delarna...

Men mätt blir jag och burgaren med mycket kryddor från korven funkar mycket bra till Boom Boom! från Charles Smith i Washington. Med tanke på att vinet som importeras av Handpicked bara kostar 129 kr håller jag det sedan länge som en favorit. Boom Boom! är inte något stort vin men är man ute efter en generös, enkel Syrah med extra allt har man hittat rätt.


Doften är tät med björnbär och svart vinbärsgelé. Här finns kryddor, örter och nyklippt gräsmatta. Dessutom choklad, rejält med vanilj och fat.

Samma saker återkommer i smaken men gelén är mera paj och lite hallon har tillkommit. Vinet har en liten, liten aning tanniner.

Enkelt, gott och utan några speciella krusiduller. Boom, Boom! kommer att fortsätta vara min favorit i det här segmentet.  

The Combo

Inga kommentarer: