Anpassad sökning

lördag, juni 30, 2012

2009 Wine & Soul Guru


Med några undantag tycker jag det är svårt att hitta vin som funkar till soppor. Därför tog jag i fredags hjälp av Den långe Jugoslaven som leder mig på rätt spår för att hitta något som passar till en kall vichyssoise med bland annat palsternacka och ärtor.

Rekommendationen hamnar till slut på två portugisiska viner och för att välja mellan de två ringer jag Niklas som utan tvekan tror att Guru från Wine & Soul i Vale de Mendiz, några mil rakt in i landet från Porto blir bäst till min soppa.

Wine & Soul behöver nog ingen närmare presentation eftersom det redan skrivits en del om dem i svenska vinbloggar. Firman ägs och drivs Sandra Tavares da Silva och Jorge Borges som ett  sidoprojekt till jobben som vinmakare på Quinta do Vale D. Maria och Quinta do Passadouro och Wine & Soul har fyra viner i portföljen där Guru är det enda vita. Vinet är en blandning av druvorna Viosinho, Rabigato, Codega och Gouveio som jäst i ståltankar och sedan legat 7 månader på franska Barriquefat. Det finns några flaskor kvar på Sb för 249 kr men vinet finns också i beställningssortimentet för samma pris. Där är det årgång 2010 det handlar om men Punkaren tycker att det är ett ännu bättre vin!

Vi luftar vinet ca 4 timmar och sätter sedan näsorna till. Oj, här doftar det kvalité! I den aningen parfymerade doften hittar vi gula plommon, citrus, ananas, melon och grönt äpple. Här finns en hel del mineral och spår av faten i form av vanilj.

Munkänslan är ganska fet och mineralen kommer igen. Här finns krusbär, något omogna plommon, päron, citron och grape. Det är aningen kärvt med en härlig syra. Ett härligt, elegant vin som formligen skriker efter rätt mat och det visar sig att vår gröna vichyssoise är perfekt. Faktiskt en av de bästa kombinationer jag smakat och jag passar på att skicka ett stort tack till Den långe Jugoslaven och Niklas för hjälpen!

Vi freestylade receptet till soppan en hel del utan att ta noteringar men ursprungsreceptet som varmt rekommenderas finns här.

Kall vichyssoise med palsternacka, ärtor och dragon som
serverades med levain, olja och salt.

Inga kommentarer: