Anpassad sökning

söndag, mars 04, 2012

2010 Neudorf Riesling Brightwater


Te Wai Pounamu är maoriernas namn på Nya Zeelands sydö och längst norrut på ön ligger  det endast 300 hektar stora området Nelson där Neudorf håller till sedan 1978 då Judy och Tim Finn planterade sina första druvor.

Firmans bas-chardonnay har flera gånger imponerat på mig men detta är första gången jag provar någon Riesling från firman. Jag blir faktiskt ännu mer imponerad! Det smakar givetvis inte Mosel, Nahe eller Rheingau men även om ingen handskas bättre med druvan än några av de duktigaste tyskarna, gillar jag de ofta lätta vinerna med tropiska toner från nya Zeeland, så länge de har tillräckligt med syra.

2010 Neudorf Riesling Brightwater har doft från alla citrusfrukter man kan tänka sig. Här finns citron, grape, apelsin och lime och något som liknar marmelad. Grönt äpple, persika och ananas har också letat sig in i bilden liksom mineral. Läckert!

I smaken återkommer den kryddiga limen men här finns också päron, grönt äpple och ananas. Vingummi och någon tropisk frukt med mindre syra finns också med men jag kan inte sätta fingret på vilken det är jag tänker på. Vinet har bra, rund syra och aningen restsötma.

Jag gillar Brightwater Riesling som kostar 149 kr och kommer att köpa det igen. Kanske för att servera till samma variant på torskrygg som i går. Det var ett litet försök med bland annat musslor, färsk chorizo och saffran som blev riktigt bra men där mängderna behöver justeras för att receptet ska publiceras här på bloggen. 

Torskrygg med musslor, chorizo och saffran. Serverad med äggnudlar.
Jag vill också passa på att tipsa om ett par utmärkta öl jag provat. Texas Longhorn har fått till en riktig fullträff med sin Philty Phil's som tillverkas av Mohawk Brewery. En jättegod pale ale som passade perfekt till BBQ-ribs. 

Puttin' in hours - en amerkansk pale ale från PangPang Brewery i Hökarängen är dock vinnare denna gång. En fruktbomb som nog inte faller alla på läppen men som jag älskade och vill ha mer av! 

Fantastisk pale ale från Pang Pang i Hökarängen.

Texas Longhorns Philthy Phil's från Mohawk Brewery.







Inga kommentarer: