Anpassad sökning

söndag, januari 15, 2012

2008 Fetzer Zinfandel Barrel Select

2008 Fetzer Zinfandel Barrel Select

Till lördagens cheeseburgare med något kryddiga tillbehör som chipotle chips och watermelon bbq-sauce är det så gott som självskrivet med en enkel zin i glaset och därför testar vi en variant från jätten Fetzer i Mendochino som kostar 125 kr på Sb.
Bakom Fetzer som varje år gör ungefär 2,2 miljoner lådor vin från olika druvor, står sedan våren 2011 Viña Concha y Toro. Den chilenska firman köpte Fetzer (och bland annat Bonterra) från amerikanska jätten Brown-Forman för $ 238 000 000.

Vinet är syltigt, precis som vi hoppats men mindre än vad jag trott. I doften hittar vi blåbär, björnbär, plommon, kryddor (kanel) choklad och fat.

Den kryddiga smaken domineras av bär av olika färg. Här finns blåbär, röda vinbär och björnbär. En del av dessa kommer i form av söt sylt och här finns också svartpeppar.

Druvorna i Fetzers Zinfandel Barrel Select varierar mellan årgångarna. 2008 innehåller blandningen Zinfandel (97%) och Petite Sirah (3%). Andra år kan det också ingå Cabernet Sauvignon och Carignane. Vinet har enligt etiketten legat 7 månader på små ekfat.

Enligt importören Philipson Söderberg kan Fetzer Zinfandel Barrel Select lagras i 5-7 år men jag känner ingen större lust att prova det. Vi gillar Fetzer Zinfandel Barrel Select men dricker det helst ganska ungt.

2 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Recept på den där watermelon bbq-såsen tack!

johan p sa...

Hej Niklas,

Jag har inte något exakt recept men minns jag rätt var det ungefär så här jag gjorde:

Skär köttet från en vattenmelon i mindre bitar. Koka upp och sjud på svag värme i ganska många timmar tills melonen har brutits ner till en tjock gröt. Använd potatisstöt för att mosa de sista återstående bitarna. Sila bort kärnor och tillsätt någon dl melass, ½ dl vinäger, ett par tsk liquid smoke, 1 msk lökpulver, 1 tsk vitlökspulver, ½ dl tomatpure, saft från ½ pressad citron, 2 finhackade chipotle i adobo. Koka upp och smaka av med salt, peppar och socker.

Som sagt, jag minns inte säkert så ta receptet med en nypa salt (sic!).

Bästa BBQ-saucen jag gjort och smakat hittar du annars här:

http://www.hamburgare.org/bbq-sas-med-chipotle-och-tomat/

Den kan varmt rekommenderas!