Anpassad sökning

lördag, januari 07, 2012

2005 Nickel & Nickel Cabernet Sauvignon Vogt Vineyard

2005 Nickel & Nickel Cabernet Sauvignon Vogt Vineyard
Trettondagens middag då vi egentligen borde tänka på de tre vise männen blev i år istället till ett firande av att Jen tagit körkort. Menyn var redan spikad, vår gäst inbjuden men visst är det ännu roligare om man har något extra att fira!

Jag slutar aldrig förvånas över hur mycket jag tycker om farsans hemvispade stenbitsrom som jag tycker håller ännu högre klass än löjrom. Vi inledde middagen med denna, råraka, silverlök och gräddfil och drack en brödig, frisk och mycket trevlig N.V. Bernard Hatté Brut som Hanna tagit med sig.

Över till varmrätten som bestod av tournedos, potatiskroketter, murkelsås och en skiva halstrad anklever. Till detta plockade vi fram en flaska Nickel & Nickel Cabernet Sauvignon Vogt Vineyard från 2005. Jen och jag har en gång besökt Nickel & Nickel i Oakville men detta vin köpte jag på Sb för tre år sedan. Det kostade då 670 kr. Mycket pengar men oj så bra!

Min egen väg strax utanför Calistoga.
Vinet börjar få lite mogna toner men är samtidigt ungdomligt vitalt och mår säkert bara bra av några år till på rygg. Druvorna till vinet kommer från den ungefär 6,7 ha stora Vogt Vineyard på Howell Mountain i den nordöstra delen av Napa Valley, ganska nära Calistoga.

I doften hittar vi körsbär, casssis, ceder, tobak, vanilj och aningen rök. Här finns också en aning charkuterier. Smaken domineras av mörka och röda bär som svarta vinbär, blåbär, björnbär och körsbär. Här finns lakrits, mjölkchoklad och aningen hetta. En riktigt, riktigt bra Napa-cab som jag önskar att jag hade fler flaskor av.

Vi avslutar med tosca-äpplepaj och en urgod Moscadello di Montalcino från Il Poggione. Ännu ett vin som Hanna bjuder på. Stort tack, Hanna!



Potatiskroketter

3 pers

½ kg potatis
25 g smör
0,25 dl mjölk
salt
vitpeppar
2 ägg
vetemjöl
ströbröd
olja att fritera i

Gör ett ganska fast potatismos. Låt svalna. Rör i 1 ägg och forma till en korv. Dela i ca 5 cm långa bitar som dubbelpaneras och friteras hastigt i olja 190°.



Murkelsås

3 pers

1 burk konserverade murklor
1 schalottenlök, finhackad
1 msk smör
2 msk cognac
2 msk vetemjöl
½ dl torkade trattkantareller, eller någon annan torkad svamp, mortlade
2 dl vispgrädde
1/2 dl vatten
1 msk kalvfond


Häll av spadet från murklorna och hacka dem ganska grovt. Stek i smör på svag värmer ca 10 min tills det knäpper i murklorna. Häll på cognac och koka torrt, Strö över mjöl och mortlade trattisar. Rör om noga. Häll på grädde, vatten och fond. Koka upp och sjud några minuter. Smaka av med peppar och salt.



Halstad anklever

3 pers

3 skivor anklever (1 cm tjocka)
vetemjöl
salt
vitpeppar

Vänd leverskivorna i vetemjöl. Hetta upp en torr stekpanna rejält och halstra leverskivorna ca 20 sekunder på varje sida. Salta och peppra.


Tournedos med halstad anklever, murkelsås,
potatiskroketter och haricots verts.
 

5 kommentarer:

Anita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
CAFÉ ROTSUNDA sa...

Vogt ... I rocks!!

Michel

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Shit ... fel ..
Vi tar om det ...

Vogt, it Rocks!!!

Michel

johan p sa...

Hear, hear!

Ruso sa...

Vid den skylten (Peterson drive) har jag plåtat min kompis P, efter ett besök på Chateau Montelena. Mycket trevlig provning dessutom. Jag drack en Montelena Zinfandel 2002 härom veckan. Mycket trevlig. Var får man tag i Montelena i Europa, förutom UK, tro? Deras riesling känner jag mig lite nyfiken på. Den var slutsåld när vi var där. Någon som provat?