Anpassad sökning

söndag, december 04, 2011

2004 Charles Melton Nine Popes

2004 Charles Melton Nine Popes

I februari 2008 inhandlade jag en flaska Nine Popes från 2003 på Sb. Den hamnade i källaren men försvann vid det sorgliga och fortfarande något overkliga inbrottet, ungefär vid den tid jag hade tänkt ta fram korkskruven. Jag har alltså aldrig smakat detta prestigevin från Charles Melton i Barossa. Förrän nu.

Vid vårt besök i Antwerpen fanns Nine Popes i årgång 2004 i butiken Ad Bibendum för 324 kr och jag skulle äntligen få chansen att testa. Att 2003 kanske anses vara ett bättre år hade mindre betydelse. Att dricka 9 Popes känns på något sätt som att komma ikapp verkligheten…  

Druvblandningen i 9 Popes består av Shiraz, Grenache och Mourvedre men hur stora respektive andelar handlar om har jag inte lyckats få fram.

Doften domineras av röd frukt som körsbär och plommon. Här finns vinbärsgelé, lakrits, svartpepper och fattoner. I smaken är det främst plommon och svarta vinbär tillsammans med kryddor och fat. Vinet är mycket saftigt och här finns i stort sett inga tanniner alls. Mycket matvänligt men jag tror dock att vinet passeras sin peak så drick nu!

Jag låter vinet ackompanjera tjälknöl på hjort, en krämig potatisgratäng och haricots verts.


Tjälknöl på hjort

6 pers

1 hjortstek på ca 2 kg
7 dl vatten
3 dl rött vin
2 tsk socker
1 dl salt
2 lagerblad

Sätt in den frusna steken i ugn 100°. Sätt i termometer efter några timmar när köttet tinat så pass att det är möjligt. Kör i ugnen tills innetemperaturen når 65° Koka under tiden ihop ingrediensena till saltlagen och låt svalna. Lägg det färdiga köttet i en tät plastpåse och häll på saltlagen. Låt stå i ca 4 h. Torka sedan av köttet och skiva upp det.

Inga kommentarer: