Anpassad sökning

söndag, november 06, 2011

2009 DeLoach Pinot Noir Russian River Valley


Vårt Mårtensfirande blev i år en stillsam sak med endast Jen och jag närvarande. Vi drog dessutom ner det hela till att till slut endast handla om varmrätten och precis som de senaste åren, skippade vi den helstekta gåsen och nöjde oss med bröst. Till detta körde vi med samma tillbehör som i fjol d v s brysselkålsblad med bacon, stekt potatis och granatäpplesås. Recept finns i listan till höger. Givetvis använde vi gåsflott till allt som skulle stekas! Den enda nyheten i år var att vi bytt de klassiska gelén på svarta vinbär till en rönnbärsvariant som smaksatts med äpple och stjärnanis. Det blev mycket gott men vi bestämde oss under måltiden att nästa år är det dags att återinföra den hela gåsen och ställa till med stort kalas igen!

Ni som följer bloggen vet att jag försöker undvika att handla biodynamiska viner eftersom jag inte vill sponsra det ovetenskapliga hokus pokus som utövarna håller på med. Däremot vet ni också att jag inte har något emot biodynamiska viner per se och att det många gånger kan vara svårt att hålla fast vid min princip eftersom det finns väldigt många spännande viner som odlas biodynamiskt.

DeLoach har jag tidigare en gång handlat utan att ha koll på att de håller på att gå över till biodynamisk odling men denna gång är vinet en present från min snälla syster. Viner jag inte betalt själv skriver jag bara om om de är speciellt intressanta och  2009 De Loach Pinot Noir Russian River Valley för 199 kr som var nyhet på SB i oktober och ska finnas på hyllorna under större delen av 2012, tycker jag är det. Dessutom vet jag att syrran inte tar illa upp om jag inte skulle gilla vinet.

DeLoach Pinot Noir från Russian River Valley är en blandning med 90% Pinot Noir och 10% Syrah. I den bäriga doften finns det körsbär och björnbär, massor av ek och något metalliskt vi inte riktigt kan sätta fingret på. Dessutom märks de 14,5% alkohol på ett märkligt och ganska oangenämt sätt.

I smaken handlar det främst om hallon och svarta vinbär och en del av dessa kommer i form av saft och gelé. Alkoholhettan är initialt tydligt men blåser bort något efter att vinet fått luft. Här finns jordighet och en skitighet som gör att smaken blir oren. Vinet fungerar mycket bättre till maten med den nästan söt/syrliga  såsen än på egen hand.

Nej tyvärr syrran, det här var inte alls bra.

P.S. David Lindén och Matthias Gade har också smakat.

Gåsbröst med stekt potatis, brysselkål med bacon, granatäpplesås,
äpplemos och rönnbärsgele med äpple och stärnanis,

Inga kommentarer: