Anpassad sökning

söndag, november 20, 2011

2008 Lynmar Chardonnay Russian River Valley


Lynmar Estate strax utanför Sebastopol någon timmes bilresa norr om San Francisco, är en av mina favoritproducenter när det gäller Chardonnay. 2008 gjorde firman 957 lådor av sin Russian River Valley Chardonnay som just nu är ganska sluten och Jen och jag är lite oense om hur bra det är. Kanske är det helt enkelt inne i en sådan fas och att låta det ligga i något år är nog en bra idé.

Jag är dock mer positiv till det här vinet än Jen är. Visst kan jag hålla med om att det finns vissa problem med att alkoholen inte är riktigt integrerad och att det finns något svagt kemiskt i doften men i det stora hela tycker jag att det är ett strålande vin.

Doften är som jag nämnde i dag ganska sluten men här finns aprikos, honungsmelon och en kompott av tropisk frukt tillsammans med honung, mineral, gummi och rostade fattoner.

I smaken hittar vi vingummi, aprikos och clementin. Jen tror att en del av druvorna blivit angripna av botrytis och hon har en betydligt mycket bättre näsa än jag har...

Enligt Sb:s hemsida finns det fortfarande några flaskor kvar av 2006 Lynmar Chardonnay för 289 kr i Malmö och i Funäsdalen. Vinet finns också i beställningssortimentet för 329 kr.

Ett mycket gott vin tycker jag men Jen är lite mera återhållsam med lovorden. Vi dricker det till hemgjorda fiskpinnar av torsk som panerats med mald mandel och panko. Till detta jordärtskockspuré, stekta champinjoner och avokado. Mycket gott!

Mandel- och pankopanerad torsk med jordärtskockspuré,
avokado och stekta champinjoner.

Inga kommentarer: