Anpassad sökning

lördag, november 05, 2011

2007 Pirie Tasmania Riesling Estate



Tasmanien är kanske inte Australiens mest kända vinområde men på ön som är ungefär lika stor som Irland här har det odlats druvor sedan början av 1800-talet. Området blev i vinsammanhang tidigt uppmärksammat utanför Australien för ett fortifierat dessertvin.  

Pirie Tasmania har en något yngre historia som tar sin början 1974 när Andrew Pirie planterar vinrankor på den nordöstra sidan av ön. I dag gör Pirie vita stilla viner på Chardonnay, Riesling, Gewurstraminer, Sauvignon Blanc och Pinot Gris, rött på Pinot Noir och ett mousserande som är gjort på Chardonnay och Pinot Noir.

Från Pirie finns det i dag tre viner i Sb:s butiker och ett i beställningssortimentet. Hur det ligger till med firmans NV Sparkling vet jag inte men både Riesling och Pinot Noir som båda släpptes som tillfälliga nyheter i maj och som ingår i Estate-serien har fått goda omdömen i svensk press. Lika bra betyg kommer Piries Riesling inte att få av mig men Jen är mer positiv.

Vi dricker Pirie Estate Riesling till ugnsbakad torskfilé med en koncentrerad tomatsås som fått ännu mera hjälp av ugnsbakade tomater och inlagda soltorkade. Till detta kokar vi jättefina bucatini från Gerardo Di Nola (rekommenderas!) och vinet med ganska hög restsötma fungerar utmärkt till maten.

Doften är som att kliva in i en ganska skitig bilverkstad med olja, petroleum och gummi. Här finns toner av tropisk frukt, päron, blodgrape och honung men dessa har svårt att nå igenom bensinångorna.

Smaken får vi söta mandariner och vingummi. Syran är rund och räcker inte riktigt till och efter ett par timmar i karaff och glas blir det klumpigt. Ingen dekantering för Pirie Estate Riesling alltså och drick det nu! Vinet kostar 149 kr. 

P.S. Blogger verkar tycka att ändring av storlek lite var som helt i texten är något nytt och fräscht. Jag håller inte med men lyckas inte fixa till problemet. Sorry! /Johan P



Torsk med trippeltomat   

4 pers

500 g torskfilé
salt
vitpeppar
1/2 citron, jos
2 dl brödtärningar
örtsalt
2 dl tomatsås (t ex den här)
2 små tomater, delade
olivolja
4 inlagda soltorkade tomater
1-2 msk kapris
några msk riven parmesan
några basilikablad till garnering

Häll lite olja på de halverade tomaterna och baka i ugn 200° i ca 20 min. Salta och peppra torsken och lägg i en ugnsfast form. Baka i ugn 200° ca 15 min. Häll vätskan från formen i tomatsåsen och rör runt till det hela blandats. Stek brödtärningarna i olja och krydda med örtsalt. Lägg de ugnsbakade tomaterna, de soltorkade tomaterna och kapris på fisken. Häll över tomatsåsen och krutongerna. Strö över parmesan. Sätt in formen i ugnen i ytterligare ca 5 min. Garnera med basilika och servera med pasta.


Torsk med trippeltomat

4 kommentarer:

Kayaker sa...

Var hittar man enklast Gerardo di Nolas pasta om man vill slippa åka till Italien? ;)

johan p sa...

Jag handlade på NK. Tror det var rea men jag kan ha blivit lurad av de lagt pastan i korgar långt ifrån pastahyllan och dessutom satt upp stora skyltar...

God är den!

Niklas Jörgensen sa...

Skriv hela inlägget i en text-fil och kopiera sedan in,så bör du slippa problemen. Ingen ev kod hänger med då...

PS. Provade Chardonnay-vinet för ett tag sedan. Trevliga saker. Ganska sval stil.

johan p sa...

Tack Niklas!

För några år sedan då jag också hade problem med blogger var problemet de omvända men när jag får tid över ska jag göra ett försök att rätta till inlägget.

/JP