Anpassad sökning

lördag, september 17, 2011

2009 Charles & Charles Red Wine


Charles & Charles med efternamnen Bieler och Smith och är inte direkt några blyga eller okända killar. Charles Smith har jag skrivit om förut och jag gillar både vinerna från hans exklusiva K Vintners och de enklare från Charles Smith Wines (om jag generaliserar en del - allt har inte fallit mig på läppen).

Charles Bieler ligger bakom märkena Bieler Pere et Fils och Three Thieves som också är ett program på The Cooking Chanel. Schysst marknadsföring! Bieler beskriver sig själv som "defender of cheap wine".
Bieler och Smith

Charles & Charles Red Wine måste räknas in i kategorin billigt vin. Det finns sedan månadsskiftet i beställningssortimentet på SB och kostar 110 kr. För den slanten får man definitivt inget stort vin men helt oävet är det inte. Till min rustika köttgryta, en variant på Bachelor's Beef med kidneybönor fungerade det helt OK. Ett bra bordsvin!

Druvblandningen består av 51% Cabernet Sauvignon och 49% Syrah från Columbia Valley i Washington State.

Vinet doftar mindre frukt än vad jag väntat mig men här finns en del vinbär, björnbär och jordgubbar. En svag mintig ton dyker också upp, tillsammans med lakrits och choklad.

Vinet vinner på en rejäl luftning. Det är inte speciellt fylligt och i smaken hittar jag körsbär och plommon och syntetiska jordgubbar. Det har schysst syra, hyfsad längd och aningen tanniner men tyvärr räcker inte frukten ända fram.


Biffgryta med kidneybönor

4 pers


500 g biff, skuren i tärningar

2 vitlöksklyftor, hackade
1 gul lök, hackad
250 g kantareller
200 g krossade tomater
200 g kidneybönor på burk, sköljda
75 ml rödvin
1/2 tsk Worcestershire-sås
1/2 msk svartvinbärsgelé
salt
svartpeppar

Bryn köttet hastigt på hög värme i olja och ställ åt sidan. Stek svamp och sedan lök och vitlök. Lägg tillbaka köttet och pudra övermjöl och chilipulver. Rör om och tillsätt vin och tomater, gelé och Worcestershire-sås. Rör om och tillsätt bönorna. Sjud i 45 minuter. Servera med potatismos och pepparrotskräm.

Biffgryta med potatismos och pepparrotskräm.

Inga kommentarer: