Anpassad sökning

tisdag, juni 28, 2011

2010 Vietti Moscato d’Asti Cascinetta


Varje fredag är det någon i personalen på min skola som bakar eller handlar kakor till förmiddagskaffet. En utmärkt tradition och även om jag älskar mitt arbete med eleverna är det inte mycket som slår hembakade kakor!

Eftersom jag gillar att baka söta kakor och tårtor men inte gör det speciellt ofta här hemma brukar jag testa nya recept på mina arbetskamrater när det är dags för min tur att fixa något gott till fredagsfikat. I ärlighetens namn har det väl inte alltid fungerat så bra som jag hoppats men de gångerna har jag antingen slängt ihop någon kaka jag vet blir bra vid varje försök eller haft tid att hitta något nytt recept som verkat lovande.

Tres leches-tårta har jag stött på några gånger när jag letat mig runt bland sydamerikanska recept på diverse hemsidor. Jag provade att baka denna senast det var min tur att fixa fredagsfika och tårtan blev en hit. Därför bestämde jag mig för att servera den vid middagen, dock i en något förändrad version eftersom jag inte var riktigt nöjd med konsistensen. Det finns massor av recept på tres leches-tårta från olika delar av Sydamerika och min variant är något av en mix i förenklad form av dessa. Läs mer om Tres leches-tårtan i denna spännande artikel från The Austin Chronicle.

Tårtan garnerades med jordgubbar och istället för att servera  den till kaffet blev det dessert tillsammans med en lätt Moscato d’Asti. Fungerade över förväntan.

Moscato d’Asti Cascinetta från Vietti är något av en favorit men vi har inte druckit den på ett par år. Vinet är härligt sött men friskt och har den där i Moscato d’Asti oemotståndliga doften och smaken av Piggelin. Här finns också toner av ananas, grönt äpple och honung.


Tres leches-tårta

5 ägg
2 dl socker
1,5 dl potatismjöl
1,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
380 g kondenserad (condesed) mjölk
380 g kondenserad osötad (evaporated) mjölk
2,5 dl matlagningsgrädde
1/2 tsk mald kanel
1 tsk vaniljextrakt
3 dl grädde
2 msk socker

Vispa ägg och socker. Fortsätt vispa och tillsätt potatismjöl vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll smeten i en smörad springform med bakplåtspapper längst kanten och grädda i 175° i ca 35 min. Låt kakan svalna. Ta bort bakplåtspappret försiktigt. Gör ganska många hål i kakan med t ex en provstocka. Blanda konserverad mjölk, matlagningsgrädde, kanel och vaniljextrakt. Ställ kakan på ett fat, fortfarande med springformens kanter kvar och häll mjölkblandningen i omgångar över kakan och låt allt sjunka in. Låt stå ett par timmar eller helst över natten i kyl. Ta sedan loss springformens kanter. Vispa upp vispgrädde med socker och spritsa eller bred på kakan. Garnera med bär.


Jag glömde fotografera min tres leches men den här bilden är någorlunda lik.
Dock med den skillnaden att jag garnerade med mycket fler jordgubbar.

Inga kommentarer: