Anpassad sökning

onsdag, mars 02, 2011

2007 Ojai Syrah Santa Barbara County


Jen är hemma på en kort mellanlandning mellan Milano och Paris och eftersom Sb samma dag släpper 600 flaskor av Ojais bas-syrah passar det utmärkt att testa den till lite (förhoppningsvis) god mat. Men det börjar dåligt då vinet är slut på Regeringsgatan när jag kommer dit strax efter lunch och Dolcetton jag tänkt köpa för att dricka till puntarellen som Jen tagit med sig från Italien, är felinventerad och slut sedan länge... Angående puntarellen får jag tänka om helt men vinet från Ojai finns också på Söderhallarna och dit kommer jag inte för sent.

Det har skrivit en hel del om att Ojais Adam Tolmach och hans stävan efter att låta vingårdarna göra jobbet och att påverka så lite som möjligt i vineriet, till exempel genom att plocka druvorna tidigare, extrahera mindre och använda mindre andel nya ekfat. Oavsett hur han gör verkar han i alla fall lyckas och 2007 Syrah Santa Barbara är inget undantag.

Druvorna till vinet som förutom Syrah består av 10% Grenache och 5% Mourvedre, kommer från de välkända vingårdarna Bien Nacido (40 %), Thompson (30 %), Roll Ranch (15 %) och White Hawk (15 %).


Vinet har en solmogen, fruktig doft av björnbär, hallon och plommon. Här finns en grön gräsig ton, krydda i form av vitpeppar, en animalisk ton, tobak, choklad, järn och rost, tjära, vanilj...  Fantastikt och komplext!


Smaken är tyvärr mindre komplex men här finns björnbär, hallon och svarta vinbär. Pepparn har nu blivit svart och syran är ganska frisk. I dagsläget finns det en påtaglig kärvhet och aningen tuggiga tanniner.


Jag har diskuterat lite med Mat & Vin hur Ojas bas-syrah står sig mot den Zaca Mesa vi drack för ett tag sedan. Jag tror nu, efter att ha provat båda, att Ojai egentligen är ett bättre vin men kan ändå inte låta bli att sätta hedonistiska och extraherade Zaca Mesa högst. Passar min smak perfekt. Båda två är med sina förhållandevis låga priser väldigt bra köp. 


Vi gör det enkelt för oss med maten och kör delvis halvfabrikat. Stonewall Kitchen har jag skrivit om förut och i dag testar vi deras Vidala Onion Fig Sauce som vi använder för att marinera en bit fläskfilé i över natten. Filén kör vi sedan i ugn och serverar med rostad sparrispotatis, haricots verts, bacon, ruccola och ännu mera av den goda såsen.


Fläskfilé med Vidala Onion Fig Sauce och ugnsrostade sparrispotatis,
haricots verts
och bacon














Inga kommentarer: