Anpassad sökning

söndag, mars 13, 2011

2007 Landmark Chardonnay Overlook


I slutet av januari då jag tittat igenom Sb:s nyheter för månadsskiftet fastnade jag bland annat för Landmarks Chardonnay Damaris Reserv som jag tyckte mycket om när vi drack 2006:an.

När jag berättar om mina inköpsplaner för Den långe Jugoslaven tycker han att jag istället ska satsa på den enklare Overlook som enligt honom är ett bättre köp. Givetvis bler det den som hamnade i korgen den sjätte februari.

Och visst är det ett bra vin men riktigt upp till hur Damaris Reserv smakade förra året når det inte. Druvorna till 2007 Chardonnay Overlook kommer från 22 olika vingårdar. 81% av druvorna är från Sonoma County, 11% från Santa Barbara och 8% från Monterey.

I den blommiga doften hittar vi mogen ananas, gula plommon och päron. Vidare finns här smör, vanilj och fat. Med stigande temeratur i glasen också gröna bananer.

Smaken känns lite "fladdrig" med gula äpplen, melon och grape. Även här känns de cirka 10 månadernas fatlagring tydligt. Vinet har bra syra och lång, aningen bitter eftersmak.

För att matcha vinet som det släpptes 600 flaskor av och som fortfarande finns kvar, ugnssteker vi en majskyckling med inspiration från kanadensiske TV-kocken Michael Smith. Hans gamla show Chef at Home är bland det fånigaste jag sett men recepten och tipsen är ofta bra.


Michael Smiths kyckling

 4 pers

1 kyckling, ca 1,5 kg
2 l vatten
1 dl salt
1 dl strösocker
1 stor palsternacka
1 gul lök
2 morötter
svartpeppar

Blanda vatten, salt och socker i en stor bunke. Skölj kycklingen och lägg i vattnet och låt stå 1-2
timmar. Skala lök och grönsaker och skär i grova bitar. Lägg i en ugnsfast form. Ta upp kycklingen ur vattnet och låt rinna av. Lägg kycklingen ovanpå grönsakerna och kör i ugn 175° tills innertemperaturen når strax över 70°. Servera med potatismos, gärna på bakad potatis med brynt smör och parmesan.

Majskyckling med bakpotatismos, grönsaker och mango chutney

Inga kommentarer: