Anpassad sökning

söndag, mars 27, 2011

2006 Michael David Winery Viognier Incognito


Kalifornienprovningen i torsdags på Elite Hotel Marina Tower bjöd på en hel del mycket trevliga viner. Återkommer till mina favoriter lite längre ner. Eftersom det fanns många utställare var jag tvungen att sålla och provade till exempel inga viner från importören Janake Wine Group. Hade jag gjort det och Incognito från Michael David Winery i Lodi varit en av dessa hade kanske mina förväntningar på lördagens vin till våra räk-kroketter tonats ner en del. 2006 Incognito är nämligen inte något speciellt bra vin.

Jag har inte kunnat hitta någon information om druvorna i vinet men har obekräftade uppgifter om att blenden i 2006:an bestod av Viognier, Marsanne och Rousanne. Andelen av respektive druva vet jag däremot ingenting om. Varken vineriet eller importören har några uppgifter på sina respektive hemsidor.

Att vinet har galet hög alkoholhalt (15,5%) står dock både på flaskan och märks i smaken. Här finns det ingen som helst balans och knappast sans eller vett heller.

I doften hittar vi mango, persika, tutti-frutti och citrus. Här finns en hel del blommor och örter som jasmin och lavendel tillsammans med fat.

Vinet känns tjockt och sirapsliknande i munnen och det är svårt att tänka på något annat än alkohol och ek men här finns också en tropisk smak med omogen mango och lavendel. Sötman är relativt hög.

Vi skalar ett halt kilo räkor och efter lite rotande i kylen blir dessa till kroketter med lite asiatisk touch. Mycket gott men eftersom vi inte gillar vinet blir det självklart ingen bra kombination. Med en riktigt het dippsås hade en friskt halvorr riesling med tropiska toner nog varit det rätta valet.

Incognito finns i beställningssortimentet och kostar 149 kr.


Asiatiska räk kroketter

1/2 kg räkor med skal
5 cm blekselleri
1 lime, zest
1/2 lime, jos
1,5 msk finhackad sweet basil
1 citrongrässtjälk, finhackad
1 asiatisk chile, finhackad utan kärnor
1 msk fisksås
1+1 dl panko
2 ägg

Skala räkorna och hacka dem ganska fint. Finhackacka sellerin. Blanda med övriga ingredienser och låt svälla i ca 30 minuter. Forma kroketter med matskedar och rulla i panko. Fritera i olja 170° tills kroketterna fått fin färg. Servera med dippsås. Vi rörde ihop några msk riven pepparot med lite dijon, japansk soya, lime, salt och peppar.


Räk-kroketter med dippsås, chilimarinerade rädisor och haricots verts.
Till sist ett stort tack till Camilla Ericson på Wine Institute of California för att jag fick testa så mycket goda viner i torsdags. Det var ett stort nöje att prova sig fram genom Kalifornien, dessutom i sällskap av Den långe Jugoslavien som trots att han är en obotlig italienkramare har mycket gott att säga om de amerikanska vinerna.

Störst intryck på mig gjorde några fantastisk cabbar från 2007. Allra bäst var 2007 Brandlin Cabernet Sauvignon, 2007 Buccella Cabernet Sauvignon Mica, 2007 Stags Leap Cabernet Sauvignon Fay och 2007 Sinatra Family Estates Come Fly With Me.

Jag blev imponerad av flera viner från Seghesio jag inte provat förut, till exempel 2009 Pinot Grigio. 2007 Calera Pinot Noir Ryan Vineyard med massor av tanniner var strålande. Allra roligast var kanske nya bekantskapen Birichino från Santa Cruz. Firmans Vin Gris vill jag dricka hela sommaren!  

Inga kommentarer: