Anpassad sökning

fredag, februari 04, 2011

2007 Bonterra Vineyards Cabernet Sauvignon


Jen är i Vietnam och arbetar och jag roar mig med lite matlagning. Vinet blir en lite billigare Cab från den omtalade årgången 2007.
Jag har tidigare inte varit speciellt förtjust i Bonterras Cabernet Sauvignon och blir inte övertygad av 2007:an. Vinet är en blandning med 85% Cab, 3% Merlot, 10% Syrah och 2% Zinfandel.

Maten i dag blir lax som confitteras i olivolja, hollandaisesås, ångad broccoli och bakad potatis. Det blir jättegott och fungerar riktigt bra till vinet som har ganska hög syra.

Doften i vinet innehåller körsbär och björnbär och även om jag letar hittar jag inte några förväntade svarta vinbär. Här finns också en tydlig stalldoft som dock vädras ut efter någon halvtimme. 2007 Bonterra Cabernet Sauvignon har legat 14 månader på 10% nya amerikanska och 19% nya franska ekfat. Resten låg på begagnade fat. Detta märks av en svag vaniljton.

I smaken finns samma frukt som i doften men dessutom plommon. De saknade vinbären finns också med. Vinet har en tunn smak och påminner närmast om svag vinbärssaft med tillsatt syra. Inte vidare roligt.


Confiterad lax med lime

1 pers

1 portionsbit av lax, ca 150 g
1/2 lime, zest och jos
1/2 tsk socker
salt
olja (jag använder olivolja men det fungerar med andra oljor också)

Salta och sockra laxen. Häll på limejos och låt stå i 1/2-1 timme. Lägg laxbiten i en liten form och häll på olja tills det täcker laxen. Ställ in i ugn 150° tills laxens innertemperatur når 40°.

Confitterad lax med hollandaisesås

Inga kommentarer: