Anpassad sökning

söndag, december 19, 2010

2009 Gold Crown Wine Company Viognier Brookhaven Lighthouse


Jag har under en tid haft funderingar på att börja experimentera lite med indisk matlagning som jag inte blivit imponerad av vid mina besök på enkla indiska restauranger i framför allt Stockholm och Köpenhamn. Men givetvis har jag förstått att det måste finnas nästan oändligt mycket mer än de oljiga grytor med tomatsås, sönderkokt kött, spenat och potatis som jag förknippar med Indien.

När jag nästan samtidigt lyssnar på när de indiska kockarna Naem Chitaars och Nitin Dhuris lagar mat i Sveriges Radios Meny och Jen önskar indiskt "men är för trött för att gå ut", bestämmer jag mig för att snarast prova ett av recepten från Meny.

Det blir kyckling med lavendel och på Regeringsgatan spontanhandlar jag en amerikansk Viognier med lite restsötma som jag tror ska passa fint till den spännande smaksättningen på kycklingen.

Brookhaven Lighthouse tillverkas enligt etiketten av något som heter Gold Crown Wine Company i Lodi, Kalifornien. Konstigt nog hittar jag inte någon hemsida till företaget.

Vinet smakar dock helt OK och fungerar bra till maten även om det inte hade varit helt fel med lite mer sötma för att dämpa hettan från framför allt det kryddstarka riset. Till kycklingen passar det dock helt förträffligt och de parfymerade tonerna samspelar fint med lavendeln.

Vinets doft kan enklast beskrivas som tutti frutti och fruktsoda men här finns också melon, tropiska frukter, clementin och skumgodis. Närmast tänker vi på de där rosafärgade skumtomtarna.

I munnen är vinet ganska oljigt och här finns gott om tropisk frukt med en aning fadd smak som dock hjälps upp av fräsch clementin och färsk aprikos. Det finns en parfymerad ton som blir alltför dominerande när temperaturen i glaset stiger.

Ett trevligt vin till mat med aningen krydda och förmodligen perfekt när solen gassar. Se bara till så att Brookhaven Viognier Lighthouse är ordentligt kylt. För undefär samma pris får du annars både Gnarly Head eller McManis som båda är bättre.


Lavendelkyckling

2 pers

2 kycklingfiléer
100 g grekisk yoghurt
2 msk riven ingefära
4 vitlöksklyftor
½ tsk torkad chili
1 tsk Garam Masala
2 msk honung
1 tsk citronsaft
1 tsk rosepepparkorn, mortlade
2 tsk torkad lavendel
salt

Blanda samman yoghurt, vitlök, ingefära, torkade kryddor, citron och honung. Dela varje kycklingfilé i tre delar i lägg dessa i youghurtsmeten. Låt stå i ca 1 timme. Stek därefter i ugn 150° i 20 minuter.

Receptet från Sveriges Radios Meny.



Lavendelkyckling med stekt ris, tomat/senapschutney
och mango chutney.

Inga kommentarer: