Anpassad sökning

lördag, december 04, 2010

2008 Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County


Från Jim Clendenen och hans Au Bon Climat, strax utanför Santa Maria i Kalifornien kommer denna bas Pinot Noir som inte riktigt lyckas charma mig eller Jen.

Au Bon Climat importeras av Muram International och den 1 december släpptes, förutom denna Pinot Noir för 249 kr också en Chardonnay för 229 kr. Dessutom finns det ett antal vingårdsbetecknade och dyrare viner från Au Bon Climat i beställningssortimentet.

Au Bon Climat Pinot Noir Santa Barbara County har en mycket tilltalande, rosblommig doft med körsbär och hallon och krydda i form av gröna örter och svartpeppar. Dessutom aningen rök och trä.

Det är när vinet hamnar i munnen som vi tycker att det uppstår vissa problem. Det är saftigt och läskande med jordgubbe och vinbärspastiller men med bitterhet i mitten och ett ganska glest slut.

Jag önskar jag kunde skylla på att det var maten som ställde till det för vinet eftersom jag gillar Au Bon Climat men problemen fanns redan innan och kvarstod efteråt.

Kyckling asado med rött ris, majs och romansallad.
Chicken asado betyder helt enkelt grillad kyckling (alternativt ugnsbakad eller stekt, jag vill inte ha någon spansktalande som hoppar på mig...) och i vårt fall också marinerad i lime- och apelsinjos med diverse kryddor. Gott blir det men kanske inte det som passar allra bäst till P.N.

Kyckling asado

4 pers

1 kyckling
1 msk olivolja
8 klyftor vitlök, finhackade
1 gul lök, hackad
2 tsk salt
2 tsk svartpeppar
2 tsk spiskummin
1 msk oregano
1/2 dl limejos
1/2 dl apelsinjos

Klyv kycklingen i två delar. Blanda olivolja, vitlök, lök, salt och kryddor med josen. Marinera kycklingen i någon timme i blandningen. Stek under folie i ugn 200° i ca 1, 5 h och därefter utan folie i 10 min.

Inga kommentarer: