Anpassad sökning

lördag, augusti 14, 2010

2008 Gnarly Head Zinfandel Old Vine


Jag har provat Gnarly Heads Old Vine Zin i flera flera årgångar och bloggat om 2005 och 2007. Det rent ut sagt kladdiga vinet  har inte alls fallit mig på läppen trots att jag normalt inte har problem med syltighet hos billiga zins. När vi nu provar 2008:an är jag dock till viss del benägen att revidera mina tidigare åsikter. Givetvis är detta enkla vin som tillverkas i runt 200 000 lådor/årgång från storfirman DFV Wines vars portfölj också innehåller sverigebekantingar som Irony och Twisted, inte något elegant mästerverk men till resterna av förra helgens Mole Poblano funkar det bra.

Efter maten när den mesta chilihettan är borta märks givetvis vinets svagheter. Bortsett från syltigheten som är på gränsen till för mycket är eftersmaken ganska kort och vi tycker inte man riktigt lyckats med att integrera faten. Vinet lagras på en blandning av amerikanska-, franska- och ungerska fat men jag har inte hittat några noteringar om hur länge.

Till restesterna av Mole Poblano grillar vi en kyckling och äter med hembakat tortillabröd, sallad och guacamole och till de heta och komplexa smakerna från den mexikanska såsen som ofta misstas för en chokladsås fungerar vinet som sagt bra. I doften finns det björnbär och blåbär, drottningsylt, svartpeppar och eukalyptus och en något svårdefinierad skogsdoft. Fatlagringen gör sig påmind och vaniljdoften är tydlig.

Grillad kyckling, mole poblano, guacamole och tortillas.
I smaken återkommer björnbär tillsammans med andra mörka bär, plommon, körsbär och katrinplommon. Här finns ganska gott om sylt och fat men smtidigt en friskhet som hjälper det hela att ändå landa på fötterna. Eftersmaken är beklagligt kort. 

Svensson har också smakat.

Inga kommentarer: