Anpassad sökning

söndag, augusti 01, 2010

2007 Dombeya Shiraz Boulder Road


Niklas tipsar om Dombeya som han tror ska passa min smak och eftersom Syrah/Shiraz är min favoritdruva blir mitt första smakprov firmans Boulder Road Shiraz.  En utmärkt presentation av Dombeya och provsmakning av några av deras viner hittar ni på Niklas blogg MISE EN BOUTEILLE.

Dombeya kommer från Stellenbosch, inte långt från Kapstaden i Sydafrika. Tillsammans med systeretiketten Haskell producerar man ungefär 8000 lådor vin om året.

Niklas har naturligtvis helt rätt om att Dombeya passar min smak. Egentligen gillar jag inte att väga in pris vid jämförelse mellan viner men gör man ändå det hamnar Dombeya Shiraz Boulder Road mycket högt på min all time high-lista. Vinet finns i beställningssortimentet och kostar 159 kr. Importeras av Kajsa Bergkvist firma Kajsa Wines. Tusen tack för tipset, Niklas!

2007 Dombeya Shiraz Boulder Road har en fruktig mörk doft med björnbär, plommon och moreller. Efter några timmars luftning blir svarta vinbär som saknades helt när flaskan var nyöppnad, det dominerande draget. Här finns en gräsig eller örtig ton liksom vitpeppar och vanilj. I bakgrunden lurar också en aning rök.

Smaken är kraftig med mörka bär, främst björnbär men också en aning vinbär men jag hittar också lakrits och svartpeppar. Även om vinet har hög alkoholhalt (14,5%) finns det ingen alkoholhetta i vinet. Eftersmaken är ganska lång men ungefär mitt i framträder en ton av något jag inte kan sätta namn på men som inte är helt behagligt. Detta är också min enda invändning mot detta mitt första smakprov av Dombeya. Men det kommer att bli mer i framtiden, var så säkra!

Jag dricker vinet till en svansk klassiker från 1970-talet: Oxfilé Provençale med utmärkt kött från Ejmunds Gård på Gotland. En helsvensk rätt som resturang Cattelin i Gamla Stan gjorde till årtiondets kanske mest berömda restaurangkäk.


Oxfilé Provençale

4 pers

600 g oxfilé
1 kg fastpotatis, skivad
75 g vitlökssmör
smör att steka filén i
olja att steka potatisen i
salt
peppar
persilja, hackad

Stek potatisen i olja tills den knappt blir färdig. Stek färdigt i 200° varm ugn. Krydda filén med salt och peppar. Stek runtom i smör men köttet ska vara rött innuti. Låt filén vila några minuter innan den skivas upp i ganska grova skivor. Ta ut potatisen ur ugnen och höj värmen till 250° grill.  Lägg potatisen i en ugnsfast form och placera filén ovanpå. Klicka vitlökssmöret på köttet och sätt in någon minut i ugnen till smöret knappt är smält. Köttet får inte bli genomstekt utan skall fortfarande vara rött innuti.  Strö över persilja innan servering.
Oxfilé Provençale

10 kommentarer:

Ulrik sa...

Du hittar alltså en rökighet i det? Jag har för mig Niklas skrev att det var helt fritt i från det?

Men du skriver den är väldigt diskret, iofs.

Inte helt förtjust i rökighet, och har precis köpt på mig lite The Pillars.

johan p sa...

Hej Ulrik,

Inte heller jag gillar sydafrikansk rökighet och jag hade en diskussion med mig själv om det var just därför som jag hittade det, om än mycket svagt?

The Pillars hade varit spännande att testa. Ser fram emot att få läsa om det.

Micke sa...

Hej Johan,

Intressant läsning!
Jag blev åxå tipsad av Niklas och köpte några flaskor. Har dock inte provat denna ännu men väl Dombeya's Chardonnay, som jag för övrigt kan rekomendera varmt.
Så det var med en viss nöjdhet jag läste dina omdömen om deras Shiraz och konstaterade att detta är säkert ett vin som passar även mig :)
Mycket trevlig blogg för övrigt, då mina stora intressen är just mat och dryck :)
\\Micke

johan p sa...

Hej Micke och tack!

Enligt Niklas var väl just Chardonnayn den bästa av de Dombeya's som finns i beställningssortimentet och han har varit på mig igen om att jag måste prova. Nu när både du och han rekommenderar den får det definitivt bli en sådan nästa gång jag beställer.

Micke sa...

Det tycker jag absolut att du ska göra. Men det kom bara in 150 flaskor så det kanske gäller att passa på :)
\\M

johan p sa...

då slänger jag genast in en beställning!

Sofia sa...

Jag kan tipsa om allt från Saronsberg, också från Sydafrika.
Ingen rök och bränt däck där inte!

Trevlig blogg du har förresten, samt mkt bra smak :)

/Sofia

johan p sa...

Tack Sofia, både för tipset och för berömmet!

Sydafrika är ganska okänt för mig men jag kanske borde utforska landets viner lite närmare.

Anonym sa...

Hej, Försökt att leta upp vinet idag men kan inte hitta det. Vet du om man kan få tag på vinet? Mvh Ulf

johan p sa...

Hej Ulf,

Dombeya verkar sakna svensk importör. Prova att kontakta Kajsa Wines eller Vingruppen och hör om de kanske har upplysningar.

Lycka till i ditt letande! Hör gärna av dig igen och berätta hur det gått.

/Johan P