Anpassad sökning

torsdag, juli 15, 2010

Ojai White

Ojai White

Ojai White är en blend utan årgångsbeteckning. Blandningen består av druvor som inte klarade Ojai Vineyards krav för att bli buteljerade separat.

Det är mycket svårt att hitta information om vinet på nätet. Ojai själva skriver inte mycket. Importören Divine precis ingenting och i övrigt hittar jag inte något matnyttigt.

Jag lyckas alltså inte luska ut vilka druvor som ingår i blandningen. Att det som signaturen "toddjerry" på Cellartracker hävdar skulle vara Chardonnay och Viognier (och som jag valde mat efter) tror jag inte efter att ha provsmakat. Det blev i alla fall inte alls bra till vår torskgratäng med dill och räkor. Kanske har druvinnehållet ändrats genom åren?

Ojai White doftar fruktigt med citron och lime, syrliga gröna äpplen, päron, ananas och galiamelon. Här finns också en artificiell citrusdoft som närmast påminner om danskt citronvand och över alltihop svävar ett moln av bittermandel/marsipan. Det här börjar bra!

Smaken är domineras också den av citrus. Här finns citron, lime och citronkoncentrat på flaska. Även annanas finns med i paletten liksom vanilj och en aning smörighet i eftersmaken. Syran är mycket hög och det är här det går åt skogen med vår gratäng.

Åsikterna om Ojai White delas kring bordet men vi är överens om att McManis Viognier funkar bättre i dag. Jag är dock bland dem som tycker Ojai White är riktigt bra och ser fram emot bättre anpassad mat till nästa flaska.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kul vin ellerhur? Druvsammansättningen ändras VARJE år, den antagna årgången 2006(flera olika årgångar i alla viner och alltid lite äldre vin som balanserar upp vinet )var baserad på chardonnay och den nya årgången med bas av 2007 har som grund Sauvignon Blanc

Martin

johan p sa...

Hej Martin,

Ursäkta att jag tagit god tig på mig att svara på din kommentar.

Ojai White är absolut ett kul vin men inte riktigt så hedonistiskt som jag skulle vilja.

Det låter dumt att inte tydligare skriva åt årgång eller helt enkellt att ändra namn på ett vin där druvinnehållet ändras år från år.

Att det skulle vara Chardonnay som bas i vinet jag drack hade jag inte kunnat gissa, snarare Sauvignon Blanc.