Anpassad sökning

söndag, juli 25, 2010

2006 Justin Vineyard Syrah


I går gjorde vi det enkelt för oss och grillade varsin tjock skiva entrecôte som vi åt med persiljesmör, en grönsallad och haricots verts. Det fina köttet köpte vi på Högaborgs Kött och Chark i Helsingborg. Hade jag haft mer tid här nere i södern hade jag velat prova mig igenom butikens korvsortiment som såg väldigt spännande ut. Nu finns det inte riktigt tid för det men några knakekorvar från Lund kunde jag inte låta bli. Till dem blir det nog inte något vin.

Det blev det däremot till entrecôten och vi tar fram sista flaskan jag beställt för uthämtning i Sb:s nystartade butik på Råå. Det blev en Syrah från Paso Robles och firman Jusin Vineyards & Winery.

Justin Winery startades 1981 av Justin och Deborah Baldwin. I dag gör man vin både på egna och inköpta druvor och sortimentet innehåller viner på de flesta druvor som trivs i Central Coast. I portföljen finns det vita och röda, torra och söta stilla viner.

Det bäriga vinet fungerar strålande till den grillade biffen. Doften domineras av svarta vinbär och björnbär. Vidare finns här både svart- och rosépeppar och vanilj.

I smaken hittar vi samma bär som i doften men också körsbär. Här finns en del tanniner. Tyvärr lite för mycket ointegrerad alkohol (15%).

I både doft och smak är fatlagringen märbar men dock inte störande. Vinet har legat 18 månader på 225 liters ekfat, både amerikanska och franska. 33% var nya.

Ett gott vin men med viss invändning mot alkoholhetten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte glömt bort var köttet finns !! Det här vinet verkar som du skriver lite för obalanserat. Bra då struntar jag i det. Jag har också lite svårt när alkoholen sticker iväg. Lundaknake får jag nostalgi vibrationer av. Spenderade 4 år i Lund och åt Knake ofta. Jag håller med vin till Knake blir svårt. Kall Öl!!!/Höganäs

johan p sa...

Det blev varsin kall dansk pilsner!