Anpassad sökning

söndag, maj 30, 2010

2007 Chateau Ste Michelle Chardonnay Canoe Ridge Estate


Lördag kväll och Jen och jag är sugna på lite comfort food. Därför blir det HSFC (Hammarby Seacity Fried Chicken med BBQ-sås att doppa i, Creamed Corn och en frisk salsa med sådant vi hittar i köket. Det blir avokado, tomat, rödlök, jordgubbar, rädisor, mynta, koriander och lite pressad lime. Receptet på den friterade kycklingen kommer att publiceras efter en del små justeringar är testade.

Till detta en överekad Chardonnay från Washington. Chateau Ste Michelle några mil öster om Seattle gör massor med olika slags viner. Vi har tidigare gillat bland annat Eroica Riesling - firmans samarbete med Ernst Loosen.

Dagens Chardonnay från Canoe Ridge Estate Vineyard är dock något helt annat. I doften finns det massor av citrus, till exempel citron, clementinskal, apelsin, grape och dessutom mycket ek och smör.

Smaken är ungefär likadan. God syra men för mycket ek och dålig balans. Blir säkert bättre med några års lagring men vi tänker inte försöka.

HSFC

6 kommentarer:

Eva sa...

Tack så mycket för senast! Det var jättekul att ses och väldigt gott.
Det friteras mycket hos er nu för tiden, hur kommer det sig? Mina friteringstankar faller alltid överbord när frågorna om Hur förvara oljan? och Hur länge kan den förvaras? poppar upp.

johan p sa...

tack själv eva. alltid trevligt med besök från utlandet och speciellt när det är du!

att det friteras mycket är helt enkelt för att det både är gott och desutom väldigt nyttigt, har jag hört.

jag brukar använda majsolja men skulle nyss handla ny och då fanns det naturligtvis ingen. tog istället zetas frityrolja.

efter att jag har friterat silar jag oljan genom melittafilter och förvarar den mörkt till nästa gång jag ska använda den. vet inte hur länge den håller sig men jag har inte märkt någon försämring trots upp till ett halvårs förvaring och tiotalet friteringar.

tror dock att olja med låg kvalité försämras av uppmärmning. vilka oljor som har låg kvalité har jag däremot ingen aning om.

hälsa perhe (heter det så på finska?)!

Eva sa...

Jasså, jasså, tack för tipsen!
Jag har inte fått det där PM:et att fritering är nyttigt but I take your word for it... Nam!
Visst heter det perhe! Hälsa Jen!

Åsa sa...

Hej Johan. Åsa här, Jennys kompis, du vet lappåsa, som bodde i Sthlm för 100 år sedan.

Alltså dina bilder dödar mig.. ser sååå himla gott ut! Du är GRYMT duktig Johan.

Jag älskar vin, men har tyvärr blivit tokallergisk mot allt som är "oaked". Kan nu bara dricka Sauvignon Blanc, oblandade.

FRÅGA: har du nån ide om hur jag ska kunna hålla reda på vilka viner som inte är lagrade på trä? Det står inte alltid på etiketten..

Dricker jag en sipp av fel vin så är jag körd hela nästa dag..

Har bara hittat detta på nätet: "Loire Valley wines made from Sauvignon Blanc, such as Pouilly Fumé and Sancerre, are most often 100% Sauvignon Blanc, unblended and usually made without the use of oak."

Har du möjligtvis några andra tips?

Kramisar
Åsa

johan p sa...

hej lappåsa,

jag tror att det bästa för dig vore att leta upp bra producenter som inte lagrar på ek och hålla dig till dem. vilka som jobbar utan fatlagring bör systembolagspersonalen kunna hjälpa dig med.

när det gäller druvor som inte eklagras eller regioner som inte använder ek är det svårare. i alla fall för en amatör som mig.

den vita druvan riesling lagras mycket sällan på ek, oavsett var det kommer från.

det bör inte vara svårt att hitta vitt vin från sancerre eller pouilly-fumé i loiredalen utan ek. generellt kan man säga att det är exklusiva viner från loire som fatlagras.

det borde inte heller vara svårt att hitta vin från chablis eller petite chablis som inte legat på ek men precis som för loireviner finns det undantag.

när det gäller röda viner blir det dock riktigt svårt. jag tror inte att man varken kan säga någon druva som aldrig ekas eller region som inte använder ekfat eller ekar på annat sätt (ekstavar, ekspån).

lycka till!

Anonym sa...

Tack Johan! Jag har kollat upp med Systembolagets personal, men de har inte 100% koll. Men tiden och erfarenheterna lär nog göra mig till en egen liten miniexpert så småningom. Men din hjälp är en mycket god början, och väljer ett Riesling till min födelsedagsmiddag imorgon.. för att vara säker. Superduper tack fina Johan! Superbra sida. Tack för recepten också. Kram! Åsa