Anpassad sökning

lördag, mars 13, 2010

2008 Au Bon Climat Chardonnay Santa Barbara County


Jen önskar "något mexikanskt" i helgen och det blir grillad lax, några olika improviserade salsor, stekta tortillas, mexican rice (recept till höger), jalapeno-crème och givetvis guacamole (recept till höger).

För att möta upp det kaliforniska vinet håller vi igen på chilin och har rejält med citrus i salsorna och det blir precis så bra man kan hoppas! God mat och en strålande fräsch Chardonnay som doftar melon, päron, inlagda mandariner (sådana som finns i budapestlängder), kokos, fat och smör. Här finns en hel del mineral och med luft även banan.

Smaken är frisk med clementin och grape, både saft och lite bitter zest, mineral, smör och fat. Allt är i mycket bra balans. Både Jen och jag tycker att denna Chardonnay som finns i beställningssortimentet är smått magnifik och kommer att handla fler flaskor.


Jalapeno-crème

2 jalapenos
1 msk olivolja
1 dl crème fraîche
salt
svartpeppar

Lägg chilifrukterna i en skål och häll över olivolja. Rör runt. Grilla i ugn tills chilin börjar bubbla och brista men inte så att de blir svart. Ta ut chilin och låt svalna. Ta sedan bort mellanväggar och kärnor och hacka fruktköttet fint. Blanda med crème fraîche och smaka av med salt och peppar.

3 kommentarer:

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Jag tror att Jen har världens bästa karl, som lagar god mat och skänker goda kaliforniska viner i glasen så fort hon yppar sin längtan.

Bra jobbat som vanligt Johan.

Nu blev jag hungrig. *ler*

Eva sa...

Det tror jag med!

johan p sa...

Michel,

På tal om kaliforniska viner så är det en fröjd att läsa Livets Godas Napa-special. Den ger mig massor av nya insikter och göder min längtan tillbaka till de fantastiska vinhusen vars viner jag har en särskild sweet spot för och inte minst till de fantastiska restaurangerna. Minnet av the French Laundry dyker fortfarande upp då och då som en våt dröm.