Anpassad sökning

tisdag, december 08, 2009

2007 Domaine Maillard Père et Fils Chorey-les-Beaune Blanc


Det åtminstone i Sverige ganska välkända vinhuset Maillard från Chorey-les-Beaune, norr om staden Beaune är en pålitlig leverantör av Chardonnay av god klass utan att prislappen är galen.

På ungefär hälften av Maillards 18 Ha druvodlingar som är spridda mellan Mersault och Corton odlas Chardonnay och resten är givetvis Pinot Noir. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av firmans röda viner.

Släkten Maillards förflutna inom druvodling sträcker sig tillbaka till till 1700-talet men det var först 1952 som Daniel Maillard skapade vinhuset Maillard och borjade göra vin kommersiellt. I dag är det sönerna Pascal och Alain som driver företaget och kvalitén på vinerna sägs ha ökat avsevärt sedan början av 1990-talet.

Deras 2007 Chorey-les-Beaune Blanc är OK men inget jag tänker köpa fler flaskor av. Jag finner det helt enkellt inte tillräckligt intressant och alltför endimensionellt. I doften hittar vi burkchampinjoner, aningen aprikos och äpplen - både gröna och gula.

Smaken innehåller cirtus och svamp och det är här jag blir besviken. Var detta allt?

Vi dricker vinet till laxburgare vi gör av kokt filéad lax som jag mosar med gaffel och blandar med ägg, ströbröd och kryddor. Burgarna placeras efter stekning på surdegsbröd och serveras med sallad, cornichons, syltlök, tomat och en gräddfilssås med dill och stenbitsrom. Lite nyfriterade pommes saknas såklart inte. Kanske inte typisk vintermat med oj så gott!

2 kommentarer:

Eva sa...

Ja, j*vlar vad hungrig jag blir! Det är alldeles för lite nyfriterade pommes här, för att inte tala om laxburgare.

johan p sa...

Jag har köpt brandsläckare så nu ska det friteras som aldrig förr!

Är i valet och kvalet om nästa prjekt ska bli deep-fried Snickers bar eller potatiskroketter?