Anpassad sökning

söndag, december 13, 2009

2006 Landmark Chardonnay Overlook

Medan Jen är i Arizona och skickar hem mobilbilder med små fluffiga moln på roar jag mig med att dricka Chardonnay från Kalifornien och laga kycklingfilé.

Landmark Vineyards i Kenwood, Sonoma har rötter i Illinois och det var tack vare traktormannen John Deere eller snarare förmögenheten han byggde upp på 1800-talet som familjen 1989 flyttade till Kalifornien och startade Landmark.

Jag har tidigare skrivit om Landmaks utmärkta 2006 Chardonnay Damaris Reserve men i dag är det alltså en något enklare Overlook med druvor från Sonoma, Santa Barbara och Monterey som gäller.

Vinet har en påtaglig fatdoft med vanilj och kokos men också mycket frukt i form av äpple och ananas. Det senare närmast i konserverad form. Smör och nötter går också att förnimma men jag är inte helt säker på om det är pistagen som jag panerar kycklingen i som lurar mig.

Nötterna återkommer i alla fall i smaken och får sällskap av smör, mineral, äpple och grape. Overlook blir dock aldrig jolmig eftersom syran är så pass frisk.

Det här är precis den stil jag vill ha på Chardonnay även om detta inte är det elegantaste jag smakat. Massor av frukt, en hel del fat och smörighet men tillräckligt med syra för att hålla allt på fötter.


Pistagepanerad kycklingfilé med champinjonsås

1 pers

1 kycklingfilé
1 dl pistagenötkärnor, hackade
1 ägg
2 msk mjölk
vetemjöl
salt
svartpeppar
2 msk olivolja
2 msk smör
4 champinjoner, halverade och skivade
50 g babyspenat
1 dl vitt vin
2 dl matlagningsgrädde
(1 msk idealmjöl)

Vispa ägget med mjölken. Doppa kycklingfilén först i mjöl, därefter i äggmixen och sist i de hackade nötterna. Stek i olivolja några minuter på varje sida. Salta och peppra. Ta ur filén men spara fettet i stekpannan. Lått filén gå färdigt i ugn (innertemperatur 70ºC).

Tillsätt smöret och stek svampen. Häll på vinet och grädden. Tillsätt spenaten Koka upp och låt sjuda några minuter. Smaka av med salt och peppar. Gör en toppredningmed idealmjöl om såsen är för tunn.

Servera med pennepasta och nyriven parmesan.



"We lived in Arizona and the skies always had little fluffy clouds..."

The Orb "Little Fluffy Clouds" 1990

Inga kommentarer: