Anpassad sökning

lördag, december 05, 2009

2006 Dutton-Goldfield Pinot Noir Dutton Ranch

PC-krasch och återupplivning av en gammal Mac gör att Blogger just nu beter sig konstigt och jag vet inte om eller hur detta ska gå men jag skriver vidare och så får vi se vad som händer.

Senast vi drack vin från Dutton-Goldfield i Russian River Valley var det Syrah från Cherry Ridge Vineyard som vi tyckte mycket om och bestämde då att vi helt enkellt måste prova den Pinot Noir som för närvarande också finns på Sb. Lika exalterade som vi blev då eller av den Chardonnay som vi tidigare också provat är vi dock inte av dagens Pinot Noir. Det är definitivt inget dåligt vin men både Jen och jag föredrar de stora, kryddiga viner på druvan som Kalifornien ibland gör så bra! Dutton-Goldfields variant är betydligt mycket slankare och saknar det där lilla extra som vi lärt oss älska i Pinot Noir från Kalifornien.

Doften är ganska klassisk med hallon, jordgubbar och körsbär, gräs och fat.

I smaken finns det vid mindre av jordgubbarna och mer av syrliga röda vinbär och mörka bär. Lite krydda i form av enbär hittar vi också liksom fat. Vinet är aningen tunt och smaken något kort. Trots att alkoholhalten inte är högre än 13,5% märks den ganska väl och även om jag tycker att detta kan vara OK i vissa viner fungerar det inte här.

Dagens mat är dock helt rätt till Pinot Noir och det är premiär för gräsand på vårt middagsbord. Jag måste erkänna att det är första gången jag provar denna fågel och för att möta den förmodade syran och smaken i vinet rör jag ihop en hallonsås med vin och kryddpeppar. Det fungerar strålande och ska definitivt läggas på minnet till en annan gång.

Nettare-Anders gillar vinet mer än vi gör.


Stekt and

2 pers

1 gräsand
2 msk smör
salt
peppar

Sätt ungen på 150°C. Gnid in anden med salt och peppar. Stek den runtom i smör i en stekpanna. Spara fettet i pannan till såsen. Stek färdigt anden i ugn (innertemperatur 58-60°C).


Rödvinssås med hallon

2 pers

3 chalottenlökar, hackade
2 msk olivolja
2 dl vatten
2 msk kycklingfond
1,5 dl rött vin
1,5 dl hallon
2 tsk socker
0,5 tsk kryddpeppar
salt
vitpeppar

Stek chalottenlöken genomskinlig i fettet som blivit kvar i stekpannan efter anden. Tillsätt vatten, fond, vin, hallon, socker och kryddpeppar. Koka tills det blir lagon tjockt och smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

anders wennerstrand sa...

Jag utmanar tekniken och gör ett försök att länka.

Vi är överens om den lite osnygga alkoholen. Och kanske egentligen om resten också, utifrån att jag tror att du vill ha lite fetare pinoter än jag. Kul mat också - vi har flera gånger kört vildänder med reduktioner som spetsats med hallon, körsbär eller något annat som man tror ska plocka upp motsvarande karaktär i vinet. Funkar utmärkt.

johan p sa...

Tack för hjälpen med tekniken Anders! Ny dator är beställd och snart är nog livet som vanligt igen.

Vildand tyckte jag var kul och det kommer definitivt provas igen. Intressant det där med körsbär. Sour cherries i såsen till anden får nog bli planen nästa gång.