Anpassad sökning

fredag, september 18, 2009

2007 Cline Cellars Cashmere

2007 Cline Cellars Cashmere

Bland Sb:s billiga viner är jag mest svag för Cline Cellars Zinfandel California som ingår i bolagets BAS-modul. En blend med bara 75% Zinfandel. Däremot har jag inte blivit riktigt överväldigad av de vingårdsbetecknade och betydligt dyrare viner jag provat från Cline men Cashmere för 99 kr som släpptes 1 september (6000 flaskor) som tillfällig nyhet blev jag positivt överraskad av.

Rödfruktiga Cashmere är en Rhone-blend med 39% Grenache, 38% Syrah och 23% Mourvèdre. Druvorna kommer främst från olika vingårdar i Contra Costa County, bara någon halvmil inåt landet från San Francisco.

Doften är kryddig med mogna röda bär som körsbär och jordgubbe. Här finns choklad och vanilj och vi hittar också toner av Amaretto.

Röda bär återkommer i smaken men de känns inte lika solmogna som i doften och syran är ganska hög. Både i doft och smak finns spår av de 9 månader som vinet legat på fat (25% nya hårdrostade franska). Vinets enkelhet visar upp sig i en tunn och kort eftersmak men på det hela taget ett OK vardagsvin som vi säkert kommer att handla lite mer av.

2007 Cline Cellars Cashmere funkade bra till kantarellrisotto med köttdiskens minst trendiga styckningsdetalj; fläskfilé. Jag tycker mobbingen av denna är lite elak. Så länge man är noggrann med att inte steka den torr är det både billigt och gott.

Jag kladdar in filén i balsamvinäger och låter den ligga i någon timme innan jag kryddar med salt, peppar och peperoncino och ger den färg runtom på stekjärn med smör. Därefter får den fortsätta i ugn och eftersom vi hade lite snålt med tid blev det 200° i ca 15 min (innertemperatur 65°).


Risotto

4 pers

1 gul lök, finhackad

1 dl olivolja

4 dl arborioris (jag gillar egentligen carnaroli bättre men Jen håller inte med)

2 dl vitt vin

12 dl vatten

4 msk kycklingfond

2,5 dl parmesan (riven)

svartpeppar


Fräs löken mjuk i oljan. Tillsätt riset och fortsätt steka under omrörning i några minuter. Häll på vinet. När det ångat bort ska den heta buljongen (sjudande vatten + fond) tillsättas. Börja med ca hälften och sedan med någon dl i taget. Rör ofta i kastrullen. Koka i sammanlagt 15-20 minuter. Tillsätt parmesan. Smaka av med svartpeppar.


Vi gjorde kantarellrisotto genom att steka ca 3 dl kantareller i smör. Kom ihåg att lägga svampen i kall panna och sätt på värmen. Vänta med smöret tills svampen släppt ifrån sig allt vatten och detta ångat bort. Salta och peppra och stänk över lite balsamvinäger precis mot slutet av stekningen. Blanda svampen i risotton samtidigt med parmesanen.

Inga kommentarer: